LF:BTSP0411s Sp. pedagogika pro ortoptisty - Informace o předmětu
BTSP0411s Speciální a inkluzivní pedagogika pro ortoptisty
Lékařská fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 30. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 20. 2. 15:50–17:30 učebna 53, Út 27. 2. 15:50–17:30 učebna 53, Út 5. 3. 15:50–17:30 učebna 53, Út 12. 3. 15:50–17:30 učebna 53, Út 19. 3. 15:50–17:30 učebna 53, Út 26. 3. 15:50–17:30 učebna 53, Út 2. 4. 15:50–17:30 učebna 53, Út 9. 4. 15:50–17:30 učebna 53, Út 16. 4. 15:50–17:30 učebna 53, Út 23. 4. 15:50–17:30 učebna 53, Út 30. 4. 15:50–17:30 učebna 53, Út 7. 5. 15:50–17:30 učebna 53, Út 14. 5. 15:50–17:30 učebna 53, Út 21. 5. 15:50–17:30 učebna 53, Út 28. 5. 15:50–17:30 učebna 53
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Ortoptika (program LF, B-ORTO)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s konceptem speciálněpedagogických přístupů k jedincům s postižením/znevýhodněním v inkluzivním rámci oboru. Propojením těchto přístupů do perspektiv kvality života jedince s postižením/znevýhodněním předmět rozšiřuje studentům znalosti o specifických potřebách těchto lidí a z nich plynoucích strategiích jejich podpory při zvládání překážek pro fungování v běžném životě. Studenti získají znalosti z aktuálních trendů ve speciální pedagogice.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude mít student znalosti pro aplikaci funkčních přístupů ke specifickým potřebám lidí s postižením/znevýhodněním a propojovat je do kontextů svého profesního oboru.
- Osnova
- 1. Postižení/znevýhodnění jako překážka kvality života a. ICF klasifikace b. Funkční strategie a inkluze 2. Speciální pedagogika a její inkluzivní koncept a. Od defektu ke speciálním vzdělávacím potřebám b. Od speciálních vzdělávacích potřeb k podpoře, posilování a provázení 3. Resilienční zdroje systémové/procesní/individuální a. Komunita, participace b. Vzdělávání a vzdělanost c. Rodina a vztahy d. Zvládání 4. Mentální postižení jako překážka kvality života a. Specifika komunikace, interakce, edukace b. Vzdělávání a systém podpory c. Specifika přístupů k lidem s MP 5. Tělesné postižení jako překážka kvality života a. Specifika komunikace, interakce, edukace b. Vzdělávání a systém podpory c. Specifika přístupů k lidem s TP 6. Sluchové postižení jako překážka kvality života a. Specifika komunikace, interakce, edukace b. Vzdělávání a systém podpory c. Specifika přístupů k lidem s SP 7. Narušená komunikační schopnost jako překážka kvality života a. Specifika komunikace, interakce, edukace b. Vzdělávání a systém podpory c. Specifika přístupů k lidem s PK 8. Poruchy chování jako překážka kvality života a. Specifika komunikace, interakce, edukace b. Vzdělávání a systém podpory c. Specifika přístupů k lidem s MP 9. Specifické poruchy učení jako překážka kvality života a. Specifika interakce, edukace b. Vzdělávání a systém podpory 10. Specifika přístupů k lidem s SP Systém podpůrných a provázejících organizací ve školském a neziskovém sektoru a. Školské poradenské služby b. Školní poradenské pracoviště
- Literatura
- doporučená literatura
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona; Lenka DOLEŽALOVÁ; Ilona FIALOVÁ; Radka HORÁKOVÁ; Barbora CHLEBORADOVÁ; Veronika JÁNSKÁ; Petr KACHLÍK; Petr KOPEČNÝ; Michaela KRISTLOVÁ; Štěpánka LAUKOVÁ; Martina MALENOVÁ; Ivana MÁROVÁ; Jiří MARTINEC; Jarmila MÁTLOVÁ; Eva MATULOVÁ; Dagmar OPATŘILOVÁ; Kristýna PIPALOVÁ; Jarmila PIPEKOVÁ; Pavla PITNEROVÁ; Petra RÖDEROVÁ; Dita ŠIMÁČKOVÁ; Dagmar TRCHALÍKOVÁ; Mária VINDIŠOVÁ; Věra VOJTOVÁ a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Tady jsme! Kazuistické studie ve speciální pedagogice - speciální pedagog a jeho role. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 250 s. ISBN 978-80-210-9562-5. info
- KOPEČNÝ, Petr; Ilona BYTEŠNÍKOVÁ; Karel ČERVENKA; Lenka DOLEŽALOVÁ; Ilona FIALOVÁ; Radka HORÁKOVÁ; Barbora CHLEBORADOVÁ; Petr KACHLÍK; Jana MAGEROVÁ; Ivana MÁROVÁ; Dagmar OPATŘILOVÁ; Petra RÖDEROVÁ; Evžen ŘEHULKA; Věra VOJTOVÁ a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Reflexe speciálních vzdělávacích potřeb v edukačním procesu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 150 s. ISBN 978-80-210-9206-8. info
- neurčeno
- KACHLÍK, Petr; Věra VOJTOVÁ; Karel ČERVENKA; Martin FIALA; Michaela FIALOVÁ; Tereza KRČMÁŘOVÁ; Viktor KRIŽO; Jiří MARTINEC; Petra SEGEŤOVÁ a Kateřina ŠTRAUSOVÁ. Edukační přístupy k dětem v riziku, s problémy a s poruchami v chování. první. Brno: MU, 2017, 199 s. ISBN 978-80-210-8916-7. URL info
- Výukové metody
- Interaktivní seminář, prezentace, videa, diskuse se studenty
- Metody hodnocení
- Případová práce 50 %, Portfoliové úkoly 30 %, Aktivní zapojení na semináři 20 %
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/do/ped/kat/specped/specped/index.qwarp
Detailní informace o realizaci výuky budou upřesněny na začátku semestru. https://is.muni.cz/do/ped/kat/specped/specped/index.qwarp - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2024/BTSP0411s