BSZE041c Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství - cvičení

Lékařská fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 10. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Natália Beharková, Ph.D. (cvičící)
Gabriela Rozínková (pomocník)
Garance
PhDr. Natália Beharková, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Předpoklady
BSSI011 Sociální interakce
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výuka předmětu umožňuje studentům procvičit znalosti a dovednosti procesu edukace ve zdravotnictví formou modelových situací, a dále vypracováním edukačního plánu pro pacienta, případně rodinného příslušníka. Cílem předmětu je vést studenty k porozumění pedagogických jevů a procesů v ošetřovatelské praxi, nahlížet na problematiku edukace ve zdravotnictví v kontextu mezioborového využívaní poznatků z pedagogiky, ošetřovatelství, medicíny, psychologii, sociologii aj. Získané vědomosti a dovednosti zúročit v rámci ošetřovatelské praxe a následně při výkonu povolání. Cíle předmětu: - identifikovat role edukátora; - identifikovat potřeby edukantů v edukačním procesu; - popsat faktory ovlivňující proces edukace ve zdravotnictví, - realizovat edukaci v rámci poskytované ošetřovatelské péče. Student vytvoří plán edukace zaměřený na vybranou problematiku (pro pacienta/klienta, rodinné příslušníky) v souvislosti s ošetřovatelstvím a poskytováním ošetřovatelské péče. Plán edukace následně prezentuje ve výuce.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - vystupovat v roli edukátora, - identifikovat potřeby edukantů s ohledem na zdravotní stav edukanta, specifické zvláštnosti, věk a faktory ovlivňující proces edukace, - identifikovat bariéry v edukačním procesu, - uplatňovat didaktické zásady v klinické praxi, - formulovat ošetřovatelskou diagnózu v edukačním procesu, - stanovovat cíle edukace, - sestavovat plán edukace, - realizovat a vyhodnocovat edukační proces, - vést záznamy edukace v ošetřovatelské, zdravotnické dokumentaci, - orientovat se v související odborné literatuře (např. pedagogika, psychologie apod.)
Osnova
  • Prezentace vytvořených plánu edukace zaměřených na vybranou problematiku (edukace pacienta/klienta, rodinných příslušníků) v souvislosti s ošetřovatelstvím a poskytováním ošetřovatelské péče. Diskuse k prezentovaným plánům edukace.
Literatura
    doporučená literatura
  • NEMCOVÁ, Jana a Edita HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateľstve. první. Martin: Osveta, 2010. s. 195-212, 24 s. ISBN 978-80-8063-321-9
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů : geragogika a gerontodidaktika. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 232 stran. ISBN 9788024754468. URL info
  • SIKOROVÁ, Lucie. Dětská sestra v primární a komunitní péči. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 184 s. ISBN 9788024735924. info
  • SVĚRÁKOVÁ, Marcela. Edukační činnost sestry : úvod do problematiky. První vydání. Praha: Galén, 2012, 63 stran. ISBN 9788072628452. info
  • KUBEROVÁ, Helena. Didaktika ošetřovatelství. Translated by Dagmar Pilařová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 246 s. ISBN 9788073676841. info
  • PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. 1. vydání. Praha: Grada, 2010, 247 stran. ISBN 9788024729688. info
  • JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2010, 77 stran. ISBN 9788024721712. info
  • MAGUROVÁ, Dagmar a Ľudmila MAJERNÍKOVÁ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2009, 155 s. ISBN 9788080633264. info
  • PETŘKOVÁ, Anna a Rozália ČORNANIČOVÁ. Gerontagogika : úvod do teorie a praxe edukace seniorů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, 92 s. ISBN 8024408791. info
    neurčeno
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a do. Praha: Portál, 2017, 483 stran. ISBN 9788026212287. info
  • BENEŠ, Milan. Andragogika. 2., aktualizované a rozší. Praha: Grada, 2014, 176 stran. ISBN 9788024748245. URL info
Výukové metody
diskuse - interaktivní skupiny - procvičení modelových situacích - prezentace
Metody hodnocení
Zápočet je udělen na základě: - 100% účast v cvičení, - vypracování edukačního plánu pro vybranou skupinu edukantů, vyhotovení edukačních materiálů, prezentace edukačního plánu ve výuce, odevzdání edukačního plánu formou seminární práce v písemné podobě a její zveřejnění v Informačním systému MU.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.