LF:BZED041p Eduk. a předn. činnost - před. - Informace o předmětu
BZED041p Edukace a přednášková činnost - přednáška
Lékařská fakultajaro 2025
Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 1/0/0. 14. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Michal Pospíšil (přednášející)
- Garance
- Mgr. Michal Pospíšil
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Michal Pospíšil
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta - Předpoklady
- BZPR011p První pomoc - přednáška
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Zdravotnické záchranářství (program LF, B-ZACH)
- Zdravotnický záchranář (program LF, B-SZ)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoretický. Jeho hlavním cílem je formovat vztah záchranáře k povolání a rozvíjet jeho odborné kompetence především v oblasti preventivní činnosti, edukace a výuky laické veřejnosti.
- Výstupy z učení
- Student bude schopen:
- objasnit základní informace o významu a cílech edukačního procesu, a základní pojmy;
- vysvětlit vztah a význam výchovy a vzdělávání - edukace - pro profesi;
- vysvětlit rámec pro tvorbu a prezentaci výchovně-vzdělávacího projektu a edukačního plánu;
- vyhodnotit edukační potřebu;
- charakterizovat subjekt edukace a dovednosti edukátora (vč. práce s informacemi). - Osnova
- - historická východiska a osobnosti výchovně vzdělávacího procesu;
- - pedagogika jako věda o edukaci a její vztah k profesi;
- - edukační realita (základní pojmy, vztahy a kategorie);
- - edukační proces (průběh, etapy, cíle, obsah, složky, podmínky, prostředky, formy a metody);
- - edukační výchovně -vzdělávací projekt – metodologie (výběr problému a jeho metaanalýza, práce s informačními zdroji, analýza subjektu, cíle, struktura, evaluace);
- - subjekt edukace;
- - osobnost edukátora, charakteristiky a dovednosti;
- - edukace zprostředkovaná médiem;
- - komunikace v edukačním procesu (zásady komunikace a prezentace, podpora aktivního učení a kritického myšlení);
- - zásady tvorby recenzí pedagogických publikací.
- Literatura
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů : geragogika a gerontodidaktika. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 232 stran. ISBN 9788024754468. URL info
- KALEJA, Martin. Edukace dětí předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014, 200 stran. ISBN 9788074646300. info
- VAŘEJKOVÁ, Zuzana. Edukace matek v péči o dítě. LIFELONG LEARNING - celoživotní vzdělávání. Brno: Mendelova univerzita v Brně, Institut celoživotního vzdělávání, 2013, roč. 3, č. 3, s. 77-90, 27 s. ISSN 1804-526X. info
- ŠPAČKOVÁ, Alena. Moderní rétorika : jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. 3., doplněné vydání. Praha: Grada, 2009, 141 stran. ISBN 9788024729657. URL info
- NÖLLKE, Claudia. Umění prezentace : jak přesvědčivě, srozumitelně a působivě prezentovat. Praha: Grada, 2003, 111 s. ISBN 8024790572. info
- ZÁVODNÁ, Vlasta. Pedagogika v ošetrovateĺstve. [1. vyd.]. Martin: Osveta, 2002, 95 s. ISBN 8080631085. info
- Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
- Výukové metody
- Přednáška, audiovizuální prezentace, diskuze.
- Metody hodnocení
- Hodnocení: kolokvium vytvoření a prezentace projektu, recenze pedagogické publikace.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2025/BZED041p