PdF:SC4BK_MVSP Multiedukace v soc. pedagogice - Informace o předmětu
SC4BK_MVSP Multikulturní výchova v sociální pedagogice
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 0/0/2. 30 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová - Rozvrh
- So 17. 9. 8:40–11:30 učebna 30, So 5. 11. 13:00–15:50 učebna 30, Pá 6. 1. 8:40–13:00 učebna 30
- Předpoklady
- ( SC4BK_NABS Náboženství světa , SC4BK_UEEV Úvod do environmentální vědy , SC4BK_VPMV Vybr. problémy mult. výchovy && NOW( SC4BK_EKSP Ekoedukace v soc. pedagogice )&&NOW( SC4BK_FOSE Filozofie environmentalistiky )&&!NOWANY( SC4BK_PZCP Přír. aktivity - pokusnictví , SC4BK_ZDV Základy dramatické výchovy , SC4BK_MDV Metodika dramatické výchovy , SC4BK_MSPR Management sociální prevence , SC4BK_TOPV Techniky rozvoje osobnosti , SC4BK_ETO Etopedie a výchovné problémy ))
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 28 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/28, pouze zareg.: 0/28
Jiné omezení: Předmět je povinnou součástí profilace Multikulturní výchova a environmentální výchova - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět oblastem multikulturní výchovy. Na základě nabytých znalostí bude schopen interpretovat jednotlivá témata a aplikovat je do jednotlivých aktivit MV. Na konci tohoto kurzu bude student schopen aplikovat metodologii do oblasti sociální pedagogiky Bude schopen tvůrčí práce v oblasti projektování a výzkumu.
- Osnova
- Interkulturalita úvod do problematiky. Metodická práce s mládeží, hry, aktivity, cvičení. Dramatická výchova jako prostředek multikulturní výchovy. Diskuse k vybraným tématm podle výběru studentů. Tolerance, diskriminace, rasismus, téma angolské kultury Dr. Lipi. Menšiny v prostedí české kultury: Bulhaři, dlouholetá tradice. Studentský seminář formou cvičení, metodik, atd. Diskuse k vybraným tématům podle výběru studentů.
- Literatura
- Přemysl Pitter a multikulturní výchova romských žáků : 4. setkání Hnutí R : překonávání bariér ve vzdělávání (Variant.) : 4. setkání Hnutí R : v Praze 1.-2. prosince 1995 : Přemysl Pitter a multikulturní výchova romských žáků : (cesty k překonávání barié. info
- Výchova k toleranci a proti rasismu : [multikulturní výchova v praxi]. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008, 273 s. ISBN 9788073671822. info
- GULOVÁ, Lenka, Ema ŠTĚPAŘOVÁ a Tomáš DVOŘÁČEK. Multikulturní výchova pro kombinované studium. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2005. E-learningová podpora výuky. info
- SEKOT, Aleš. Multikulturní výchova - nedílná součást studia sociální pedagogiky. In Sborník příspěvků absolventů, studentů a učitelů oboru sociální pedagogika. 1. vyd. Brno: IMS, 2004, s. 77-86. ISBN 80-9029836-4-6. info
- NĚMEC, Jiří. Multikulturní výchova v dnešní společnosti. 2003. info
- MACHALOVÁ, Tatiana. Lidská práva proti rasismu. Vyd. 1. Brno: Doplněk, 2001, 263 s. ISBN 80-7239-099-6. info
- JANÍK, Tomáš. Multikulturní výchova. In Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. Brno: Paido, 2001, s. 93-96. ISBN 80-7315-011-2. info
- PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 211 s. ISBN 80-85866-72-2. info
- FRANIOK, Petr. Multikulturní výchova jako prevence intolerance a rasismu. Pedagogická orientace. Brno, 1998, č. 1, s. 65-68. ISSN 1211-4669. info
- S Romy žít budeme - jde o to jak :dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Edited by Pavel Říčan. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 143 s. ISBN 80-7178-250-5. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, diskuse o tématech multikulturní výchovy, prezentace studentů
- Metody hodnocení
- Studium literatury, příprava interkulturní aktivity, hry, soutěže, vlastní kreativita, interkulturní výcvik, (přípravu odevzdat v písemné formě), zaznamenání metodiky, nápadu. Témata k testu: Základní orientace v problematice písemná práce, část formou drobných úvah k jednotlivým tématům. Multikulturní výchova význam a poslání. Základní pojmosloví, rasismus a jeho produkty, diskriminace, rasové násilí, multikulturalita, interkulturalita, kulturní šok, xenofobie, intolerance, pogrom, fundamentalismus, terorismus, agrese, holocaust, genocida. Migrace historie a současnost, migrující cizinci přicházející na naše území. Národnostní menšiny u nás, stručná charakteristika. Romská otázka, postavení Rom v naší společnosti, romský národ a jeho sociální situace. Antisemitismus. Diskriminace některých skupin ve společnosti (homosexuální menšiny, diskriminace žen, projevy netolerance vůči handicapovaným občanům, atd., extrémismus. Metodická práce v oblasti multikulturní výchovy, projektování v multikulturní výchově.
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=866
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/SC4BK_MVSP