PdF:SOk838 Základy pohybových aktivit 2 - Informace o předmětu
SOk838 Tělesná výchova 2: Základy pohybových aktivit 2
Pedagogická fakultapodzim 2024
Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.
- Rozsah
- 14 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (přednášející)
- Garance
- Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOk828 Tělesná výchova 1 && !NOWANY( SOk837 Dramatická výchova v RVP , SOk839 Environmentální výchova 2 )
Předmět navazuje na předměty úvod do tělesné výchovy a základy pohybových aktivit 1. Obsahem předmětu jsou pohybové aktivity vhodné pro děti a mládež v rámci organizovaných pohybových aktivit i v rámci volnočasových aktivit podporujících zdraví. Konzultace jsou zaměřené na zdokonalení příslušných pohybových dovedností studentů, získání potřebných vědomostí a zvládnutí základních metodických postupů včetně bezpečnostních, hygienických a aplikačních požadavků s ohledem na věkové, výkonnostní, zdravotní a sociální specifika dětí a mládeže. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Vychovatelství (jednooborový kombinovaný) (program PdF, B-VY)
- Vychovatelství (program PdF, B-VY)
- Cíle předmětu
- Student získá základní vědomosti a dovednosti potřebné k organizování a řízení vybraných pohybových aktivit, které mohou být uplatněny v oblasti výchovy a volnočasové pedagogiky. Tyto aktivity vedou děti a mládež k utváření odpovídajícího pohybového režimu v rámci zdravého životního stylu. Po absolvování předmětu je student schopen aplikovat pohybové aktivity na různé věkové skupiny dětí a mládeže a zohledňovat jejich individuální specifika vývoje nebo zdravotní a sociální stav.
- Výstupy z učení
- Po ukončení předmětu bude student umět organizovat pohybové aktivity na odpovídající úrovni.
- Osnova
- 1-3 Zásady bezpečnosti a hygieny při atletickém výcviku, stavba atletického rozcvičení. Základní pojmy týkající se běhů, skoků a hodů. Metodické a technické zvládnutí prvků běžecké abecedy. Průpravná cvičení a hry pro rozvoj běžecké rychlosti, vytrvalosti, odrazové síly a obratnosti. Technika a metodika nácviku běhů, skoků a hodů. Základní startovní povely a signály, nácvik jednotlivých druhů startů. Pomůcky pro měření výkonů, způsoby měření a zaznamenávání výkonů, základní pravidla probíraných disciplín. Rozšíření zásobníku průpravných cvičení a her pro jednotlivé atletické činnosti s použitím pomůcek atletických sad Českého atletického svazu (projekt Atletika do škol). Atletické soutěže pro děti a mládež.
- 4-6 Základní pohybové a sportovní hry, jejich přiměřenost s ohledem na věk a individuální předpoklady. Soutěže v pohybových a sportovních hrách. Základní pojmy spojené s osvojovanými činnostmi, označení a vybavení hřišť, role ve hře, zjednodušená pravidla, základy spolupráce, organizace utkání, sportovní hry ve vzdělávacích programech. Bezpečnost a hygiena při hrách, vhodné oblečení a obutí. Průpravná a herní cvičení pro manipulaci s míčem, základní přihrávky, pohyb bez míče i s míčem, vedení míče, střelba, obrana. Průpravné sportovní hry a hry s upravenými pravidly podle možností daných vybavením a předpoklady žáků.
- 7-8 Základní plavecké pojmy, zásady hygieny a bezpečnosti při plavání, průpravná cvičení na suchu. Průpravná cvičení a hry pro seznámení s vodou a orientaci ve vodě, splývání a dýchání do vody. Pády a skoky do vody. Prvkové plavání stylu kraul, znak a prsa, plavecká souhra těchto stylů s dýcháním. Dopomoc unavenému plavci, záchrana tonoucího. Základy aquaerobiku a dalších netradičních aktivit ve vodě.
- 9-10 Základní pojmy z oblasti bruslení, krasobruslení a hokeje. Metodika nácviku základního bruslení, úrazová zábrana. Základní praktický výcvik se zaměřením na jízdu vpřed, zastavení, jízdu v zatáčkách, překládání vpřed, jízdu vzad, obraty, poskoky, hry na ledě.
- 11-12 Volitelné netradiční pohybové aktivity: in-line, lezení, parkur (dle volby studentů).
- 13-14 Shrnutí učiva, ověření získaných poznatků.
- Literatura
- povinná literatura
- VRBAS, Jaroslav, Marek TRÁVNÍČEK a Kateřina ŠAUEROVÁ. Atletika v předškolním a mladším školním věku – učební materiál. 1. vyd. Brno: KTV PdF MU, 2013, 86 s. ISBN 978-80-210-6636-6. Po kliknutí na odkaz je potřeba kliknout ještě na název publikace Atletika v předškolním a mladším školním věku info
- NYKODÝM, Jiří, Petr STAREC a Jiří SEDLÁČEK. Výuka bruslení hravě a bezpečně. Textová opora ke kurzu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 20 s. ISBN 978-80-210-5630-5. info
- MAZAL, Ferdinand. Hry a hraní pohledem ŠVP. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2007, 394 s. ISBN 9788085783773. info
- NELSON, Arnold G. a Jouko KOKKONEN. Stretching anatomy. Champaign, Ill.: Human Kinetics, 2007, ix, 147. ISBN 9780736059725. info
- NYKODÝM, Jiří, Miroslav ČADA, Tomáš PĚTIVLAS, Petr STAREC, Milena STRACHOVÁ a Karel VEČEŘA. Teorie a didaktika sportovních her. Brno. Masarykova univerzita: FSpS MU, 2006, 120 s. 1. vydání. ISBN 80-210-4042-4. info
- TÁBORSKÝ, František. Sportovní hry. První vydání. Praha: Grada, 2004, 159 stran. ISBN 8024708752. info
- Netradiční sportovní činnosti : náměty a metody pro školu i volný čas. Edited by Renate Zimmer, Translated by Zdeněk Šmarda. Vydání první. Praha: Portál, 2001, 255 stran. ISBN 8071784605. info
- MAZAL, Ferdinand. Pohybové hry a hraní. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2000, 292 stran. ISBN 8085783290. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, praktické ukázky.
- Metody hodnocení
- Průběžné rozhovory, závěrečné rozhovory, metodické výstupy, praktické ukázky.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SOk838