PdF:So237 Filos. a etické aspekty - Informace o předmětu
So237 Filosofické a etické aspekty výchovy a vzdělávání
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 12. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Michal Kaplánek, Th.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- So237/KombiSem01: Pá 11. 10. 9:00–12:50 učebna 20, So 2. 11. 9:00–12:50 učebna 38, So 14. 12. 16:00–19:50 učebna 39, T. Janík, M. Kaplánek
So237/01: Čt 12:00–13:50 učebna 27, M. Kaplánek - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-SOCP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je integrovat a na vyšší úrovni obecnosti systematizovat přístupy a koncepty, které si studenti osvojili v ostatních předmětech studijního plánu. Zprostředkovány budou širší – filosofické a etické – souvislosti sociální pedagogiky a pedagogiky volného času jako oblasti teorie, profese a praxe a zastřešující koncepty, které umožní organizovat dílčí poznatky do širších obsahových celků. Cílem předmětu je dle možností vést studenty k vlastní systematické myšlenkové reflexi filosofických a etických aspektů výchovy a vzdělávání ve znevýhodněných prostředích a v oblasti volného času. Pod zorným úhlem pedagogiky předmět kombinuje vybrané přístupy filosofické, sociologické a psychologické.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen
- chápat vybrané filosofické a etické souvislosti sociální pedagogiky jako oblasti teorie, profese a praxe
- využívat zastřešující koncepty pro organizaci dílčích poznatků do integrovaných celků
- vnímat význam a úlohu systematického, historického a srovnávacího přístupu v sociální a volnočasové pedagogice
- nahlédnout mezioborový charakter sociální pedagogiky a pedagogiky volného času
- kriticky reflektovat témata předmětu a jejich vztah k sociálně pedagogické teorii a praxi
- kriticky číst a interpretovat související odborné texty
- s využitím adekvátních argumentů prezentovat svá odborná stanoviska a rozhodnutí - Osnova
- • Filosofické přístupy, myšlenková východiska a teoretické náhledy na předmět pedagogiky (východiska duchovědná, kriticko-racionalistická, systémově teoretická, pragmatistická, konstruktivistická).
- • Diferenciace pedagogiky a ustavování zřetele k sociálnímu rozměru výchovy a vzdělávání – ustavování sociální pedagogiky.
- • Kontakty sociální pedagogiky a pedagogiky volného času s dalšími vědami (filosofie, teologie, antropologie, sociologie, psychologie) a obory pedagogiky (andragogika, speciální pedagogika, školní pedagogika).
- • Systematický, historický a srovnávací přístup v sociální a volnočasové pedagogice a jejich metodologické souvislosti.
- • Hodnotová východiska sociální a volnočasové pedagogiky (altruismus, humanita, obrat k člověku / dítěti, podpora pozitivního vývoje a učení, orientace na smysluplné trávení času).
- • Sociální a volnočasová pedagogika a kultura (ohled na kulturu jako východisko kultivace člověka, kultura jako invariant - kulturní relativismus, kultura viny a hanby a strachu, výchova a vzdělávání jako kulturní praktiky, kulturní změna).
- • Etika sociálního pedagoga jako pomáhající profese (respekt k člověku, zohledňování specifických potřeb, pomoc k svépomoci) a jeho osobnostní a profesní dispozice.
- • Člověk a prostředí (existenciální problémy, autobiografická znejistění, znevýhodněná prostředí, obtížné životní situace, specifické potřeby jako výzva pro sociální pedagogiku).
- • Instituce, organizace a akční pole sociální a volnočasové pedagogiky (rodiny, školy, výchovné ústavy, domovy mládeže, střediska volného času, organizace zájmového vzdělávání, kulturní a osvětové instituce).
- • Adresáti sociální a volnočasové pedagogiky (děti, mládež, dospělí, senioři) a jejich rozvojové a vzdělávací potřeby.
- • Formy sociálně pedagogického jednání (práce s individuálními případy, práce se skupinami, práce s širšími komunitami) a pedagogické procesy (personalizace, socializace, enkulturace, výchova, vzdělávání, poradenství, prevence, osvěta).
- • Aktuální výzvy (sociální a vzdělávací nerovnosti, diskriminace - afirmativní akce, informační exploze, onlife bytí a poznávání, pandemie COVID 19) a jejich reflexe v sociálně pedagogické teorii a praxi.
- Literatura
- povinná literatura
- CHARFE, Lowis & GARDNER, Ali. Social Pedagogy and Social Work. London: Sage, 2019.
- ČERNÝ, Michal. Život onlife : lekce z informační vědy. Illustrated by Nikola Kalinová. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 125 stran. ISBN 9788021095861. URL info
- ŠÍP, Radim. Proč školství a jeho aktéři selhávají. Kognitivní krajiny a nacionalismus. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 471 s. ISBN 978-80-210-9377-5. info
- LORENZOVÁ, Jitka. Kontexty vzdělávání v postmoderní situaci. Vydání první. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016, 335 stran. ISBN 9788073086503. info
- BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy : úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Translated by Alexandr Tuček. 1. vydání. Brno: L. Marek, 2001, 310 stran. ISBN 8086263231. info
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Translated by Oldřich Selucký. Vydání první. Praha: Portál, 1998, 247 stran. ISBN 8071782165. info
- doporučená literatura
- KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. "Nová škola" v meziválečném Československu ve Zlíně : ideje, aktéři, místa. Vydání první. Praha: Academia, 2020, 330 stran. ISBN 9788020030917. info
- NOHL, Arnd-Michael. AdressatInnen und Handlungsfelder der Pädagogik. Toronto: Verlag Barbara Budrich, 2019, 180 stran. ISBN 9783825252731. info
- BENEDICT, Ruth. Kulturní vzorce. Translated by Jitka Fialová. Vydání druhé, upravené,. Praha: Portál, 2019, 270 stran. ISBN 9788026214465. info
- ŠVEC, Vlastimil. Profesionální pomáhání. Rozhovory napříč pomáhajícími profesemi. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 148 s. Reflexe, sv. č. 4. ISBN 978-80-210-9482-6. Čítárna Munispace info
- PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. Třetí vydání. Praha: Portál, 2010, 220 stran. ISBN 9788073677091. URL info
- ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Vydání 1. Praha: Portál, 2009, 207 stran. ISBN 9788073675516. info
- MUCHOVÁ, Ludmila. Vyslovit nevyslovitelné : didaktika uvádění do světa symbolů. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2005, 243 s. ISBN 8073250756. info
- NĚMEC, Jiří. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Paido, 2003, 119 s. ISBN 80-7315-012-3. info
- BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality : pojednání o sociologii vědění. Edited by Radim Marada, Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 8085959461. info
- Výukové metody
- přednáška, analýza textů, rozbor případů, skupinová diskuse
- Metody hodnocení
- Pravidelné studium a četba doložené kvalitně vyplněnými studijními formuláři. Aktivní účast na výuce a diskusích. Závěrečná zkouška s rozsáhlou individuální a kolektivní přípravou.
Podoba zkoušky: Zkouška je ústní, založená na interakci se zkoušejícím. Hodnotí se: Relevance informací a zdrojů. Schopnost prezentovat své připravené téma jako dobře uspořádaný argument. Reagovat na položené otázky. Schopnost téma propojovat se souvisejícími tématy. Schopnost aplikovat poznatky v kontextu sociálně pedagogické teorie a praxe. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/So237