OSDV_ZPRA Final thesis

Faculty of Education
Autumn 2015
Extent and Intensity
0/5/0. 5 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Veronika Michovská, Ph.D. (lecturer)
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (lecturer)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Students will become familiar with the form of the final thesis, working of theoretical and practical elements, like the kind of research. We offered a variety of topics of theses according to the type of school and teacher orientation to students. Writing of final thesis under the supervision.
Syllabus
  • 1. Form of Thesis 2. Theoretical part, work with literature 3. Research - qualitative, quantitative 4. Project, type of projects
Literature
  • Úvod do metodologie psychologického výzkumu : jak zkoumat lidskou duši. Translated by Petr Bakalář, Illustrated by Ján Ferjenčík. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 255 s. ISBN 9788073678159. URL info
  • ŠEĎOVÁ, Klára and Roman ŠVAŘÍČEK. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. E-learningový kurz (Qualitative Research in Educational Sciences. E-learning Course). In Sojka,P., Kvizda, M. (ed.). Sborník čtvrtého ročníku konference o e-learningu SCO 2007; CD-ROM, Přehlídka kursů. Brno: Masarykova univerzita, 2007, p. 1-7. ISBN 978-80-210-4296-4. info
  • HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. 2. vyd. Praha: Portál, 2006, 583 pp. ISBN 80-7367-123-9. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
  • MAŇÁK, Josef and Vlastimil ŠVEC. Cesty pedagogického výzkumu (Ways to educational research). Brno: Paido, 2004, 78 pp. 188. ISBN 80-7315-078-6. info
  • PLICHTOVÁ, Jana. Metódy sociálnej psychológie zblízka. Kvalitatívne a kvantitatívne skúmanie sociálnych reprezentácií. Bratislava: Média, 2002, 350 pp. ISBN 80-967525-5-3. info
  • MORGAN, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Translated by Jana Krchová. Vydání první. Boskovice: Albert, 2001, 99 stran. ISBN 8085834774. info
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2000. ISBN 978-80-7367-628-5. info
  • STRAUSS, Anselm and Juliet M CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999. info
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 257 s. ISBN 8070677988. info
  • POPPER, Karl R. Logika vědeckého bádání. Translated by Jiří Fiala. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 1997, 617 s. ISBN 80-86005. info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum a vzdělávací politika : vytváření mostů. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997, 118 s. info
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1993, 374 s. ISBN 80-7066-822-9. info
Teaching methods
lectures, excercises, consultations
Assessment methods
colloguium
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Autumn 2016, Autumn 2017.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2015, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn/OSDV_ZPRA