ZS1BP_UDP Úvod do pedagogiky

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 16:40–17:25 učebna 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět pojmovému aparátu a orientovat se v elementárním vědním systému pedagogiky ; - vytvořit si databázi základních pojmů a jejich vzájemných vazeb; - použít informace oboru k rozšíření vlastního náhledu na studovanou problematiku - porozumět a vysvětlit historicko-společenskou podmíněnost výchovy a vzdělání ; - srovnat jednotlivé pedagogické názory a výchovně vzdělávací koncepce v určitých historických epochách a v současnosti; - interpretovat myšlenky nejvýznamnějších představitelů světové a české pedagogiky a postihnout jejich přínos pro současnou dobu i budoucí vývoj.
Osnova
  • 1. Pedagogika, její předmět, vznik, struktura. Vztah pedagogiky k jiným vědám. Význam pedagogické vědy- pedagogika jako normativní, explorativní a explanační teorie 2. Pedagogický výzkum a jeho metodologie. 3. Pojetí výchovy a její podmíněnost. Edukace a edukační realita. Edukační procesy. Výchova, vzdělání, vyučování a učení, výchova v užším smyslu. 4. Cíle výchovy a výchovné principy. 5. Funkce výchovy. 6. Prostředky a formy výchovy. 7. Antropogenní činitelé výchovy (pedagog a vychovávaný jedinec) a jejich vzájemné vztahy ve výchovném procesu 8. Historie pedagogického myšlení. Předmět dějin pedagogiky. Počátky pedagogického myšlení ve starých kulturách Řecka a Říma. Antičtí myslitelé (Sokrates, Platón, Aristoteles, Quintilianus). 9. Výchova a škola ve středověku. Scholastika. Tomáš Akvinský. 10. Renesanční pedagogika ( More, Rabelais, da Feltre, Montaigne) Pedagogika reformační a protireformační. 11.. Pedagogický odkaz J.A. Komenského (život, dílo a pedagogický systém). 12. Vývoj pedagogického myšlení v 17. 19. století Locke, Rousseau, Pestalozzi, Herbart, Fröbel, Diesterweg, Ušinskij, Tolstoj, Bosco, Spencer, Dewey aj. 13. Vývoj českého školství a pedagogiky (Ryba, Amerling, Filcík, Svoboda, Lindner, Masaryk, Kádner, Chlup, Příhoda aj.) 14. Pedagogický reformismus ve světě . Demokratické tradice české školy. 15. Hlavní směry pedagogiky 20. století experimentální, existencialistická, neotomistická, antiautoritativní, sovětská, postmodernistická pedagogika. 16. Zahraniční pedagogické systémy a české pokrokové tradice jako inspirace pro moderní českou školu : waldorfská, montessoriovská, frainetovská daltonská škola, projekty Začít spolu, Zdravá škola aj. Alternativní školy a jejich rozvoj u nás.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠMAHELOVÁ, Bohumíra. Nástin vývoje pedagogického myšlení. 1. vyd. Brno: MSD, spol.s.r.o., 2008, 97 s. Pedagogická teorie. ISBN 978-80-7392-040-1. info
  • ŠMAHELOVÁ, Bohumíra a Jarmila SVOBODOVÁ. Kapitoly z obecné pedagogiky. 1. vyd. Brno: MSD s.r.o., 2007, 140 s. Pedagogická teorie. ISBN 978-80-86633-81-7. info
    doporučená literatura
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
  • VORLÍČEK, Chrudoš. Úvod do pedagogiky [Vorlíček, 2000]. 1. vyd. Jinočany: H & H, 2000, 175 s. ISBN 80-86022-79-X. info
  • BLATNÝ, Ladislav a Vladimír JŮVA. Kapitoly z dějin pedagogiky. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1996, 75 s. ISBN 8021012951. info
  • JŮVA, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 2., rozš. vyd. Brno: Paido, 1995, 95 s. ISBN 8085931060. info
  • VORLÍČEK, Chrudoš. Úvod do pedagogiky [Vorlíček, 1994]. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 115 s. ISBN 80-7066-982-8. info
  • SINGULE, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 54 s. ISBN 8004261604. info
  • ŠTVERÁK, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 380 s. info
Výukové metody
Teoretická příprava formou přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů.
Metody hodnocení
Ukončeno zápočtovým testem.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.