Bi2MP_DPBC Methodology of Biology - Human

Faculty of Education
Autumn 2006
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. MUDr. Marie Havelková, CSc. (seminar tutor)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Timetable of Seminar Groups
Bi2MP_DPBC/01: each even Thursday 13:25–15:05 laboratoř 82
Bi2MP_DPBC/02: each even Thursday 15:15–16:55 laboratoř 82
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Cíle předmětu jsou: seznámit studenty - s podstatou a funkcí didaktiky odborného předmětu biologie člověka, - s didaktickou transformací poznatků vědního oboru do učiva odborného předmětu, upozornit studenty - na specifickou problematiku výuky předmětu biologie člověka Vedle teoretických didaktických základů rozvíjí studenti v seminářích tohoto předmětu své dovednosti - jak v předmětu biologie člověka naplánovat vzdělávací proces - jak tvořivě přistupovat k jeho realizaci - v centru pozornosti pak jsou přípravy na vyučování a jejich následné předvedení, což slouží k pozdějšímu rozboru a hodnocení v seminární skupině
Syllabus (in Czech)
  • 1. Předmět didaktiky přírodopisu s didaktikou člověka. Jeho postavení v systému přírodních věd a interdisciplinární charakter. Metody výzkumu v didaktice. Obsah učiva biologie člověka. Systémový přístup k jeho analýze a jeho logická struktura. Pojmy systém, graf, logické struktury učiva, mikrostruktury a makrostruktury učiva. 2. Analýza struktury učiva z hlediska poznávací činnosti žáka. Poznatky dominantní, odvozené a neodvozené. Učivo algoritmického a heuristického charakteru. Myšlenkové, pojmotvorné a logické operace ve výuce biologie člověka. 3. Vyučovací technologie. Přehled forem a metod výuky biologie člověka s příklady jejich aplikace. Didaktický test jako diagnostická a klasifikační metoda. Fáze tvorby a realizace testu. Základní číselné charakteristiky didaktického testu a jeho jednotlivých položek. 4. Pomůcky a technické prostředky ve výuce biologie člověka. Úloha modelu ve výuce biologie člověka. Videotechnika ve výuce biologie člověka. Aplikace počítačů ve výuce biologie člověka - současný stav, klasifikace, příklady. 5. Tvořivé řízení a rozhodování ve výuce biologie člověka. Pedagogické klima a jeho tvorba. Plánování výuky, význam motivace ve výuce biologie člověka. PSychologická charakteristika žáka, konvergentní a divergentní myšlení, tvořivost. 6. Struktura lidského těla. Buňka - tkáň - orgán - tělo. 7. Didaktika jednoho z orgánů - I. 8. Didaktika jednoho z orgánů - II. 9. Didaktika jedné soustavy lidského těla - I. 10. Didaktika jedné soustavy lidského těla - II. Dynamická homeostáza lidského těla a mechanismy jejího udržování. 11. Soustava lidského těla - postavení buňky, tkáně, orgánu v organismu. Principy řízení, zpětnovazebné regulace. 12. Lidské tělo - tok látek, tok energií, tok informace. 13. Lidské tělo a prostředí, člověk součást živé a neživé přírody. 14. Faktory podporující zdraví člověka.
Literature
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ and Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 3. rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2001, 322 s. ISBN 80-7178-579-2. info
  • HAVELKOVÁ, Marie. Jaké budou úkoly antropologie na pedagogické fakultě na počátku nového tisíciletí? (Faculty of Education - the main tasks of antropology on the threshold of a new century.). In Úkoly a problematika antropologie a zdravovědy na pedagogických fakulách. 1st ed. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, Katedra antropologie a zdravovědy, 2000, p. 41-46. ISBN 80-244-0086-3. info
  • HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 101 s. ISBN 80-7178-220-3. info
  • ČERNOCHOVÁ, Miroslava, Tomáš KOMRSKA and Jaroslav NOVÁK. Využití počítače při vyučování :náměty pro práci dětí s počítačem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 165 s. ISBN 80-7178-272-6. info
  • ALTMANN, Antonín and František HORNÍK. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 135 s. info
  • ALTMANN, Antonín and František HORNÍK. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 217 s. info
  • STOKLASA, Jan, František HORNÍK and Eduard KOČÁREK. Vytváření didaktických dovedností učitele biologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 156 s. info
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2005, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/Bi2MP_DPBC