PdF:CJ2MP_LDL1 Methodology - Lit. 1 - Course Information
CJ2MP_LDL1 Methodology - Teaching Literature 1
Faculty of EducationAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Miroslav Chocholatý, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Nataša Vrbová - Timetable of Seminar Groups
- CJ2MP_LDL1/01: Thu 12:30–13:15 učebna 6
CJ2MP_LDL1/02: Thu 14:20–15:05 učebna 6 - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Upper Secondary School Teacher Training in Czech Language and Literature (programme PdF, M-SS)
- Course objectives
- This subject is an introduction to the problematic nature of teaching literature at primary schools. It focuses mainly on the process of literary communication, theoretical as well as practical aspects of didactic interpretation, teaching materials and criteria of their evaluation.
- Syllabus (in Czech)
- 1.Charakteristika didaktiky literární výchovy jako vědní disciplíny, základní literatura. 2. Základní činitelé vyučování literatuře, recepční proces, literární komunikace. Funkční, literární, kulturní gramotnost. 3. Charakter čtenářské kompetence žáka přicházejícího na 2. stupeň ZŠ, resp. víceleté gymnázium; znalosti a dovednosti osvojované v primární škole. 4. Interpretace literárního textu teoreticky i prakticky. 5. Interpretace vybraných prozaických, básnických a dramatických textů. Didaktické aspekty interpretace, dílčí interpretační metody, didaktická interpretace jako metoda řešení problémů, role interpretace v přípravě učitele na vyučovací hodinu. 6. Současné čítanky pro 2. stupeň základní školy a další didaktické materiály. Koncepce učebnic, obsah, didaktická vybavenost, charakter řídícího aparátu, řešení metodických příruček atd. Způsoby a aspekty hodnocení kvality čítanek. Adaptace učebních materiálů na konkrétní vzdělávací strategie předmětu, koncipování vlastních učebních materiálů. 7. Metody literárně didaktického výzkumu, zejm. výzkumu čtenářské recepce a čtenářských preferencí žáků ZŠ. Využití výsledků výzkumu ve vyučovací praxi. Těžištěm seminářů je přímá interpretační práce s konkrétními ukázkami jako stěžejní část přípravy učitele na vyučování literatuře a dále detailní seznámení se širokou nabídkou učebnic a doplňkových didaktických textů.
- Literature
- Čítanky a didaktické texty pro 2. stupeň ZŠ - zejm. nakladatelství Alter, Dialog, Fortuna, Fragment, Fraus, Prodos, SPN.
- PECHAR, Jiří. Interpretace a analýza literárního díla. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2002, 286 s. ISBN 80-7007-163-X. info
- PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 80-7082-364-X. info
- PAVELKA, Jiří. Předpoklady literárního dorozumívání komunikačně pragmatický koncept literární vědy. 1997, 257 s. info
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: seminář Požadavky na ukončení předmětu: Vypracování seminární práce (zhodnocení vybrané čítanky pro 2. stupeň ZŠ), aktivní účast na seminářích.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/CJ2MP_LDL1