Bi1BK_ZNC3 Živá a neživá příroda 3

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/4/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Vladislava Kolářová (cvičící)
Ing. Dana Křivánková (cvičící)
Mgr. Kateřina Slavíčková (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu ( princip heuristické výuky a sebereflexního ověřování znalostí) je sjednocení a rozvoj úrovně základních pojmů o živé a neživé přírodě, třídění přírodnin, pochopení vztahů a souvislostí v přírodě - zaměřený na modelové organismy (především na živočichy v přírodě ) s ohledem na rozsah, potřebný pro práci s žáky v základním vzdělávání. Součástí je volitelná exkurze, spojená s diskusí s odborníky : návštěva muzea ve Vídni nebo praktické cvičení na zoofobie studentů s odborníkem. Dále se zaměřuje na přírodovědné pokusy, procvičování poznávání modelových organismů, zabývá se i problematikou fobií u dětí při přímé práci studentů s žáky. Je rozšiřujícím předmětem, který se orientuje na motivační prvky, a to v rovině vědomostní, činnostní i osobnostní. Předmět bude vyučován v blocích a je součástí připravované specializace.
Osnova
  • 1. Živočichové jak je neznáme, biologická ochrana. 2. Fobie z organismů u studentů - přímá práce studentů s odborníkem. 3. Živočich ve školní výuce a v environmentálním vzdělávání. 4. Podzim ve školní zahradě - fenologická pozorování - práce s pracovními listy. 5. Kontaktní výuka s přírodninami - přímá práce studentů s žáky pod vedením odborníka.
Literatura
  • studijní materiály - e learning předmětu v IS MU
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
  • Lexikon užitkových rostlin : zeleninová, bylinná a ovocná zahrada s více než 250 barevnými portréty. Edited by Gunter Steinbach. Vyd. 1. V Praze: Knižní klub, 1997, 181 s. ISBN 8071764329. info
  • DOSTÁLEK, Petr, a kol. :Česká biozahrada. Olomouc: Fontána: 2000.185 s.ISBN 80-86179-46-X
  • NOVÁK, J. (2004): Jedovaté rostliny v bytě a na zahradě. Praha: Grada, 81s, ISBN 80-247-0716-0
  • GREINEROVÁ, Karin, a kol.:Zahrada po celý rok. Bratislava: Nezávislosť, 1993.319 s. ISBN 80-8521-734-1 Knihovna Kejbaly
  • HESSAYON, D., G.: Aranžování květin. Praha-Plzeň: Beta-Dobrovský,Ševčík, 2000. 128 s. ISBN 80-7291-015-9. Knihovna Kejbaly
Metody hodnocení
zápočet za aktivní plnění úkolů v průběhu kurzu. Pozn. Přesná formulace tématických okruhů, plnění povinností, úkolů, zadání seminární práce a studijní literatura je uvedena v sylabu předmětu v aktuálním semestru na e-learningu předmětu v IS MU, Brno ČR.
Navazující předměty
Informace učitele
V sylabech aktuálního semestru na e-learningu předmětu v IS MU, Brno ČR jsou aktualizovány: přehled studijních materiálů, organizační pokyny a požadavky pro daný předmět. Jsou zde aktualizovány e-learningované studijní materiály.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
předmět je povinný pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství, pro ostatní je volitelný.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011.