PdF:SP4BP_REH1 Rehab. zdrav. postižených 1 - Informace o předmětu
SP4BP_REH1 Specializace:P,So Rehabilitace zdravotně postižených 1
Pedagogická fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- MUDr. J. Sosíková (přednášející), PhDr. Mgr. Alena Sedláčková, DiS., Ph.D. (zástupce)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh
- Po 8:50–12:20 budova D3, 4.patro
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- Rehabilitace zdravotně postižených Komprehensivní rehabilitace - složky rehabilitace, rehabilitace léčebná, rehabilitace pracovní, rehabilitace sociální, rehabilitace pedagogická, základní pojmy v rehabilitaci - rehabilitační tým, krátkodobý a dlouhodobý rehabilitační plán Základy fyzioterapie - pojem kineziologie, fyzioterapie, kineziologický rozbor, svalový test svalová dysbalance, zkrácené a oslabené svaly, pohybový vzor, svalová zřetězení a svalové smyčky, goniometrie, omezení kloubní pohyblivosti, hypermobilita, antropometrie, analytické metody léčebné tělesné výchovy, metody léčebné tělesné výchovy na neurofyziologickém podkladě, kondiční metody léčebné tělesné výchovy, individuální léčebná tělesná výchova, skupinová léčebná tělesná výchova, metody nácviku lokomoce, vertikalizace, nácvik chůze
- Osnova
- Anotace předmětu: Rehabilitační ošetřování, rehabilitace, zdravotní postižení, polohování, mobilita, imobilita, aktivita, cvičení, kondiční cvičení, aktivní cvičení, relaxace, vertikalizace, chůze, příprava a nácvik chůze, přesun na vozíku. Okruhy: 1. Vymezení pojmů 2. Rehabilitační ošetřování, uplatnění v praxi 3. Vliv mobility a inaktivity na lidský organismus 4. Polohování 5. Ošetřování pacientů s těžkými poruchami hybnosti 6. Pasivní pohyby 7. Kondiční, aktivní a dechová cvičení, relaxace 8. Vertikalizace – sed, posazení na lůžku, nácvik stoje u lůžka 9. Příprava a nácvik chůze 10. Přesuny na vozíku 11. Sezení na vozíku, osobní hygiena
- Literatura
- Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. Edited by Jiří Jankovský. Vyd. 1. Praha: Triton, 2001, 158 s. ISBN 8072541927. info
- Metody hodnocení
- Seminární práce. Písemný test.
- Informace učitele
- Odborná literatura: HROMÁDKOVÁ, J. a kol. Fyzioterapie. Jinočany: H+H, 1999. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2001. ISBN 80-7254-192-7. MÜLLER, O. Dítě se speciálními potřebami v běžné škole. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9. ROUTNEROVÁ, M., BERÁNEK, J., HŘEBÍKOVÁ, M. Základy neurofyziologie pro speciální pedagogy. Facilitace ontogenetického vývoje. Praha: IPPP, 2001. ŠLAPAL, R. Dětská neurologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-17-6. TROJAN, S. DRUGA, R., PFEIFFER, J., VOTAVA, J. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Praha: Grada, Avicenum, 1996. ISBN 80-7169-257-3. VOTAVA, J. Základy rehabilitace. Praha: Karolinum, 1997.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2008/SP4BP_REH1