SP4MP_SPL3 Specialisation Speech Therapy 3

Faculty of Education
Autumn 2009
Extent and Intensity
0/4/0. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (lecturer)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Timetable
each even Monday 10:40–14:10 učebna 51
Prerequisites (in Czech)
státní závěrečná zkouška z logopedie (v rámci bakalářského studia)
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The student will be oriented in the problematics of communication ability - verbal, nonverbal communication; anatomy and physiology of the respiratory and speech organs, head nerves (innervations of the respiratory, phonation, articulation and hearing organs). He will understand disordered communication ability - its classification,methods and techniques of intervention - diagnostics of developmental dysphasia, aphasia, mutism, dyslalia, dysartria, balbuties, tumultus sermonis, rhinolalia, palatelalia, voice disorders.
Syllabus
  • Process ot the interpersonal communication - verbal, noverbal. Speech and language. Anatomy and physiology of the respiratory and speech organs, head nerves - innervations of the respiratory, phonation, articulation and hearing organs. Disordered communication ability - classification. Methods and techniques of intervention - diagnostics used in speech thrapy practice in the case of developmental dysphasia, aphasia, mutism, dyslalia, dysartria, balbuties, tumultus sermonis, rhinolalia, palatelalia, voice disorders.
Literature
  • BOČKOVÁ, Barbora. Možnosti komunikace s dětmi a žáky s vývojovou dysfázií (The Ways of Communication with Childrens and Pupils with Developmental Dysphasia). In KLENKOVÁ, Jiřina and Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností; Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2008, p. 39-39, 10 pp. ISBN 978-807315-167-6. info
  • BOČKOVÁ, Barbora. Přístupy k terapii vývojové dysfázie (The Accessions to the Therapy of the Developmental Dysphasia). In KLENKOVÁ, Jiřina and Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Brno: Paido, 2008, p. 40-40, 10 pp. ISBN 978-80-7315-167-6. info
  • BOČKOVÁ, Barbora. Speciálněpedagogická-logopedická terapie vývojové dysfázie (The Speech Therapy of the Developmental Dysphasia). Fond rozvoje vysokých škol FRVŠ, 2008. info
  • ŠKODOVÁ, Eva and Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 615 s. ISBN 9788073673406. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie (Speech Therapy). 1st ed. Praha: Grada publishing, 2006, 229 pp. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie - interdisciplinární vědní obor. In VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2nd ed. Brno: Paido Brno, 2004, p. 106 - 122. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I. (Logopaedia issues I.). druhé. Brno: Paido, 2000, 94 pp. ISBN 80-85931-88-5. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998, 101 pp. ISBN 80-85931-62-1. info
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
  • SOVÁK, Miloš. Logopedie předškolního věku. 3. upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 215 s. URL info
Teaching methods
seminar, class discussion, presentations by students
Assessment methods
1. semestral paper; 2. al test (processing seminar work, written test,contains 30 questions, for the granting of credit is required at least 25 correct answers); 3. oral exam
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
General note: Zapisují pouze studenti, kteří absolvovali SZZ ze specializace Logopedie a surdopedie.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2009, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2009/SP4MP_SPL3