PdF:MSBP_SSoP Social and Educat psychology-s - Course Information
MSBP_SSoP Social and Educational Psychology - seminar
Faculty of EducationAutumn 2010
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. - Timetable
- Tue 10:40–11:25 učebna 34
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Pre-school Teacher Training (programme PdF, B-PMP)
- Course objectives
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o zvláštnostech předškolního věku z pohledu sociální a pedagogické psychologie ve vztahu k psychologické složce profesní kompetence učitelky MŠ. 1. Specifika sociálně psychologického pohledu na dítě předškolního věku, povahu jeho aktivit a vztahů v kontextu výchovné činnosti učitele MŠ. Možnosti aplikace sociálně psychologických poznatků v práci učitele MŠ. 2. Sociálně psychologická analýza mezilidských interakcí a aktivit jako východisko práce učitele MŠ. Možnosti diagnostiky povahy a kvality interakcí. 3. Socializace a sociální učení. 4. Percepční dovednosti učitele MŠ 5. Komunikace 6. Psychologie skupinového života se zaměřením na specifika struktury a dynamiky dyád a malých skupinek dětí 7. Možnosti využití technik sociálně psychologického výcviku v přípravě učitele MŠ a v práci s dětmi (aplikace psychoher). 8. Psychologie učení. Dynamika procesu učení a psychologické zákony učení. 9. Psychologie výchovy. Psychologická podstata a pojetí výchovy, podmínky a cíl výchovy. Výchovné styly. 10. Pedagogicko psychologické aspekty adaptace dětí na podmínky výchovně vzdělávacích interakcí. 11. Psychologické podmínky a determinanty úspěšnosti dětí v kontextu výchovných aktivit učitele. 12. Osobnost učitele.
- Syllabus
- Purposes subject is obtaining basic education about special pre-school age social and pedagogic psychology concerning psychological components vocational jurisdiction teacher mother's schools. 1. specificity social psychological view of child pre-school age, character his activities and relation in context allowance activities teacher mother's schools. Possibilities application social psychological piece of knowledge in work teacher mother's schools. 2. social psychological analysis interpersonal interaction and activities like way out work teacher mother's schools. Possibilities diagnostics character and qualities interaction. 3. socialization and social teaching. 4. perceptional acquirements teacher mother's schools 5. communication 6. psychology associated life with a view to specificity textures and dynamism dyad and small group children 7. possibilities utilization engineer social psychological training in hand teacher mother's schools. 8. psychology teaching. Dynamism learning process and psychological law teaching. 9. psychology upbringing. Psychological essence and conception upbringing, conditions and aim upbringing. Allowance style. 10. psychological aspect adaptation children on conditions allowance educational interaction. 11. Psychological conditions and determiner fruitfulness children in context educational activities teacher. 12. Personality teacher.
- Literature
- Teaching methods
- seminar paper, class discussion
- Assessment methods
- final test (70% right aswers)
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2010, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2010/MSBP_SSoP