SA4BP_P1SS Pedagogika 1. stupně ZŠ (seminář)

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Rozvrh
Út 12:30–13:15 učebna 33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Školní pedagogika je integrovaný předmět, který zahrnuje výběr problémů, tradičně obsažených v obecné didaktice a teorii výchovy, ale zasahujících i do oblasti pedagogické a sociální psychologie a psychologie osobnosti. Poskytuje studentům spíše situačně zaměřenou teorii, bezprostředně využitelnou v práci učitele primární školy, s dostatečně širokým a přiměřeně hlubokým pedagogicko-psychologickým i filosofickým kontextem. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět situačně zaměřené teorii a vysvětlit na příkladech možnosti její aplikace; Popsat cíle, obsah, prostředky výchov (mravní, estetické, pracovní…), charakterizovat výchovné činnosti třídního učitele, srovnat vybrané klasické a moderní výchovné systémy analyzovat (vytvořit konspekt) 1-2 pedagogické prace na základě výběru z doporučené literatury zhodnotit podle dohodnutých kritérií úroveň výchovy ve třídě zdůvodnit výběr výchovných opatření v simulovaných situacích
Osnova
  • Výchova a vzdělávání; edukace. Proměny pohledů na vyučování a učení. Utváření sociálního klimatu ve třídě a škole. Školní řád. Výchova ve třídě. Práce třídního učitele, vedení třídní dokumentace. Diagnostická práce učitele Spolupráce rodiny a školy, výchova v rodině. Výchova k rodičovství a sexuální výchova. Hodnotová výchova v rodině. Mravní výchova, její cíl, obsah, metody, formy a prostředky. Prosociální výchova jako základ mravní výchovy. Výchova k občanství a vlastenectví, interkulturní výchova. Estetická výchova, její cíle a zaměření. Zvláštnosti a formy estetické výchovy na 1. st. ZŠ. Tělesná a zdravotní výchova. Hygiena a zdravý životní styl. Zdravá škola. Ekologická výchova v práci učitele na 1. st. ZŠ. Globální výchova. Výchova pro udržitelný rozvoj. Pracovní výchova ve škole a v rodině, profesionální orientace. Didaktické principy jako podmínka účinnosti výuky. Principy moderních humanizačních snah ve školství (aktualizace principů pedagogického reformismu aj.). Výchovně-vzdělávací proces jako systém, jeho průběh a fáze. Vyučování a zvláštnosti dětského učení (pedagogický konstruktivismus, dětské prekoncepce, naivní teorie dítěte, styly učení). Obsah výuky a jeho výběr, tvorba kurikula. Vzdělávací program, učební plán a osnovy, učebnice. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání - cíle, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, průřezová témata. Zjišťování výsledků výuky, zkoušky a didaktické testy. Hodnocení a klasifikace žáků. Hodnocení formativní a sumativní, známkování a slovní hodnocení. Školní úspěch a neúspěch
Literatura
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 104 stran. ISBN 8021031239. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
  • HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. 2. rozšířené a doplněné. Brno: Paido, 2000, 127 s. ISBN 80-85931-85-0. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
Výukové metody
diskuse, domácí úkol
Metody hodnocení
prezentace výsledků domácí práce ústní zkouška
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012.