PdF:ZS1BP_DSAP Dějiny školy a pedagogiky - Informace o předmětu
ZS1BP_DSAP Dějiny školy a pedagogiky
Pedagogická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející) - Garance
- PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Rozvrh
- Út 11:35–12:20 učebna 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět a vysvětlit historicko-společenskou podmíněnost výchovy a vzdělání ; - srovnat jednotlivé pedagogické názory a výchovně vzdělávací koncepce v určitých historických epochách a v současnosti; - interpretovat myšlenky nejvýznamnějších představitelů světové a české pedagogiky a postihnout jejich přínos pro současnou dobu i budoucí vývoj.
- Osnova
- 1. Historie pedagogického myšlení. Předmět dějin pedagogiky. Počátky pedagogického myšlení ve starých kulturách Řecka a Říma. Antičtí myslitelé (Sokrates, Platón, Aristoteles, Quintilianus). 2. Výchova a škola ve středověku. Scholastika. Tomáš Akvinský. 3. Renesanční pedagogika ( More, Rabelais, da Feltre, Montaigne) Pedagogika reformační a protireformační. 4. Pedagogický odkaz J.A. Komenského (život, dílo a pedagogický systém). 5. Vývoj pedagogického myšlení v 17. 19. století Locke, Rousseau, Pestalozzi, Herbart, Fröbel, Diesterweg, Ušinskij, Tolstoj, Bosco, Spencer, Dewey aj. 6. Vývoj českého školství a pedagogiky (Ryba, Amerling, Filcík, Svoboda, Lindner, Masaryk, Kádner, Chlup, Příhoda aj.) 7. Pedagogický reformismus ve světě . Demokratické tradice české školy. 8. Hlavní směry pedagogiky 20. století experimentální, existencialistická, neotomistická, antiautoritativní, sovětská, postmodernistická pedagogika. 9. Zahraniční pedagogické systémy a české pokrokové tradice jako inspirace pro moderní českou školu : waldorfská, montessoriovská, frainetovská daltonská škola, projekty Začít spolu, Zdravá škola aj. Alternativní školy a jejich rozvoj u nás.
- Literatura
- povinná literatura
- ŠMAHELOVÁ, Bohumíra. Nástin vývoje pedagogického myšlení. 1. vyd. Brno: MSD, spol.s.r.o., 2008, 97 s. Pedagogická teorie. ISBN 978-80-7392-040-1. info
- doporučená literatura
- JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky. 5. rozšířené. Brno: Paido, 2003, 94 s. ISBN 80-7315-062-X. info
- JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky [Jůva, 2003]. 5. rozš. vyd. Brno: Paido, 2003, 91 s. ISBN 80-7315-062-X. info
- JŮVA, Vladimír a Jarmila SVOBODOVÁ. Alternativní školy. Brno: Paido, 1996, 112 s. ISBN 80-85931-19-2. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. 2. upr. vyd. Praha: Portál, 1996, 106 s. ISBN 80-7178-072-3. info
- BLATNÝ, Ladislav a Vladimír JŮVA. Kapitoly z dějin pedagogiky [Blatný, 1996]. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1996, 75 s. ISBN 80-210-1295-1. info
- SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995, 76 s. ISBN 80-85931-00 -1. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava formou přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů.
- Metody hodnocení
- Zápočtový test. Písemný test má 20 otázek, k úspěšnému splnění je nutné zodpovědět 15 otázek správně.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2010/ZS1BP_DSAP