SP4MP_SPP4 Specialization 3 - Intervention in People with Intellectual Disabilities - Learning Disabilities

Faculty of Education
Autumn 2011
Extent and Intensity
0/4/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Timetable of Seminar Groups
SP4MP_SPP4/01: Wed 11:35–15:05 učebna 57, B. Bazalová
Prerequisites
Student must have completed all specialization Education of People with Mental Impairment (2 specializations).
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of this couse is to obtain missing knowledge from Euducaton of People with Mental Impairment. Syndromes. Autism. Down Syndrome. Learning outcomes:¨
At the end of the course students should be able to: understand and explain intellectual disability; work with information on education of students with intellectual disability/learning disability; create individual educational plan; make reasoned decisions about placing child with ID to school and social systems; make deductions based on acquired knowledge on legislative framework
Syllabus
  • 1. Turner Syndrome. 2. Prader-Willi Syndrome. 3. Phenylketonuria. 4. Psychical Illnes. 5. Sexuality of Individuals with Intellectual Disabilities. 6. Living of Individuals with Intellectual Disabilities. 7. Down Syndrome. 8. Autism.
Literature
  • HOWLIN, P. Autismus u dospívajících a dospělých. Cesta k soběstačnosti. Praha : Portál, 2005. 295s. ISBN 80-7367-041-0.
  • SELIKOWITZ, M.: Downův syndrom. Praha: Portál, 2005. Z anglického originálu Down Syndrome, vydaného Oxford University Press, New York, 1997, přeložila Dagmar Tomková. ISBN 80-7178-973-9.
  • BAZALOVÁ, B. Asperger Syndrome - Genius or Disability? In Šimoník, O.; Vítková, M. and Šimoník, O.; Vítková, M. Education and Talent 1. MSD, spol. s.r.o. Brno: PdF MU, 2008, p. 61-69, 10 pp. Výzkumné zprávy číslo 2. ISBN 978-80-7392-033-3. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ and Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 150 stran. ISBN 9788073151447. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ and Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. (Psychopaedia. Texts for Long Distance Studies.). Brno: Paido, 2007, 150 pp. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. info
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Vydání první. Brno: MSD, spol. s r.o., 2006, 208 stran. ISBN 8086633403. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v evropských zemích. 2006. info
  • BAZALOVÁ, B. and J. HULIÁKOVÁ. Zkušenosti se sexualitou klientů ÚSP pro tělesně postiženou mládež Kociánka Brno. In Sexualita mentálně postižených. Praha: Orfeus, 2004, p. 62 - 68, 80 pp. ISBN 80-903519-0-5. info
  • SCHOPLER, Eric. Psychoedukační profil, revidované vyd (PEP-R) :individuální hodnocení a léčebně vzdělávací program pro děti s autismem a děti s podobným vývojovým postižením. Translated by Miroslava Jelínková. Praha: Modrý klíč, 2000, 168 s. ISBN 80-902494-2-6. info
  • Výukové aktivity pro děti s autismem. Edited by Radovan Netušil - Eric Schopler - Margaret Lansing - Leslie Waters, T. Praha: Modrý klíč, 2000, 260 s. ISBN 80-902494-3-4. info
  • SCHOPLER, Eric. Příběhy dětí a autismem a příbuznými poruchami vývoje :výchova a vzdělávání dětí s autismem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 172 s. ISBN 80-7178-202-5. info
  • SCHOPLER, Eric, Robert J. REICHLER and Margaret LANSING. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami :příručka pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 271 s. ISBN 80-7178-199-1. info
  • SCHOPLER, Eric and Gary B. MESIBOV. Autistické chování. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 303 s. ISBN 80-7178-133-9. info
  • PUESCHEL, Siegfried M. Downův syndrom : pro lepší budoucnost : metodická příručka pro rodiče. Translated by Dana Maděrová. Praha: Tech-Market, 1997, 131 s. ISBN 8086114155. info
Teaching methods
Lectures - 4 hours, active participation in class, visits to various schools and social care institutions.
Assessment methods
Extensive oral exam from the whole Bachelor and Master studies and active participation in class.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
General note: Zapisují studenti specializace psychopedie.
The course is also listed under the following terms Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2011, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2011/SP4MP_SPP4