CJ3DC_LLDM Literatura pro děti a mládež po roce 1989

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/6. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti budou schopni objasnit vývoj literárních směrů a proudů v daném období české literatury. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných literárních osobností daného období. Budou schopni interpretovat literární díla a obhájit a podpořit své názory literárněvědnými znalostmi.
Osnova
  • Studenti se seznámí s literaturou pro děti a mládež vznikající po roce 1989: - orientace v žánrové problematice - analýza současného literárního díla s ohledem na specifika dětské literatury - současné vývojové trendy - sekundární literatura předmětu
Literatura
  • MANDYS, Pavel (ed.). 2x101 knih pro děti a mládež. Praha: Albatros, 2013.
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. 1. vyd. Praha: Libri, 2012, 456 s. ISBN 978-80-7277-506-4. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). Fairy tales in the Czech literature for children and youth (1990-2010). In Milena Šubrtová a kol. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 11-63. Publikace NMU-37/11-02/58. ISBN 978-80-210-5692-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-5692-2011. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 127 s. ISBN 9788021044135. info
  • ČEŇKOVÁ, SIEGLOVÁ, DEJMALOVÁ, Jana, Naděžda, Kateřina. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. první. Praha: Portál, 2006, 171 s. ISBN 80-7367-095-X. info
  • URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století : reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia, 2004, 457 s. ISBN 8070426683. info
Výukové metody
Konzultace: studenti si budou v hodinách a samostatnou prací osvojovat znalosti literárních dějin literatury pro děti a mládež a specifičnost poetik literárních směrů a proudů. Další samostatná prace studentů: četba knih pro děti a mládež, interpretace textů, ústní i písemná forma práce. Konzultace budou zaměřeny na rozvíjení literárněvědných znalostí a interpretačních dovedností.
Metody hodnocení
Ukončení: zápočet Požadavky: Studenti budou prezentovat znalost současného stavu dětské literatury a znalost primární a sekundární literatury ústní formou při konzultacích; písemně: vypracování recenze jednoho díla současné literatury pro mládež vydaného po roce 2017 (včetně).
Informace učitele
Pokyny k napsání recenze budou zveřejněny v prvním týdnu semestru v IS.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.