CJ3DC_LLDM Literatura pro děti a mládež po roce 1989

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/0/6. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJ3DC_LLDM/OS01: Pá 6. 12. 7:30–12:50 učebna 51, N. Sieglová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti budou schopni objasnit vývoj literárních směrů a proudů v daném období české literatury. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných literárních osobností daného období. Budou schopni interpretovat literární díla a obhájit a podpořit své názory literárně vědnými znalostmi.
Osnova
  • Studenti se seznámí s literaturou pro děti a mládež vznikající po roce 1989: - orientace v žánrové problematice - analýza současného literárního díla s ohledem na specifika dětské literatury - současné vývojové trendy - sekundární literatura předmětu
Literatura
  • ČEŇKOVÁ, SIEGLOVÁ, DEJMALOVÁ, Jana, Naděžda, Kateřina. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. první. Praha: Portál, 2006, 171 s. ISBN 80-7367-095-X. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Role vypravěče v pohádkách pro malé čtenáře. In URBANOVÁ, Svatava a A KOL. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež v 90.letech XX.století. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 2004, s. 91-98. Reflexe české tvorby a recepce. ISBN 80-7220-185-9. info
  • URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století : reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia, 2004, 457 s. ISBN 8070426683. info
Výukové metody
Konzultace: studenti si budou v hodinách a samostatnou prací osvojovat znalosti literárních dějin literatury pro děti a mládež a specifičnost poetik literárních směrů a proudů. Další samostatná prace studentů - četba knih pro děti a mládež Interpretace textů - ústní i písemná forma práce Konzultace budou zaměřeny na rozvíjení literárněvědných znalostí a interpretačních dovedností.
Metody hodnocení
Ukončení: zápočet Požadavky: Studenti budou prezentovat znalost současného stavu dětské literatury a znalost primární a sekundární literatury ústní formou při konzultacích; písemně: vypracování recenze jednoho díla současné literatury pro mládež vydaného po roce 2006.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.