SP4RC_MTO Metodologie

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Obrovská, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Zuzana Szabó Lenhartová (přednášející)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu studenti porozumí zásadám kvalitativního a kvantitativního výzkumu, základním technikám a pravidlům jejich užití při vlastním výzkumu a dále budou schopni použít tyto informace při tvorbě vlastních bakalářských prací. Studenti budou znát etické zásady výzkumné a publikační práce.
Osnova
  • 1. Co je to věda?: věda vs. zdravý rozum, přírodní vs. sociální vědy 2. Jak zahájit výzkum: výzkumný cíl, výzkmný problém, plán výzkumu a jeho struktura 3. Kvantitativní vs. kvalitativní výzkum: rozdíly, výhody a nevýhody 4. Kvantitativní výzkum I.: hypotéza a operacioinalizace, proměnná, kauzalita vs.korelace, zkreslení, výzkumný soubor 5. Kvantitativní výzkum II.: základní techniky sběru dat, nevtíravé techniky výzkumu 6. Kvalitativní výzkum I.: tradice a principy, zakotvená teorie, etnografie, případová studie, techniky sběru dat 7. Kvalitativní výzkum II.: analýza kvalitativních dat 8. Etika ve výzkumu: informovaný souhlas, anonymizace dat, problémy a témata pedagogického výzkumu 9. Jak psát odborný text: struktura, práce s infromacemi, informační zdroje, citace 10. Projekt bakalářské práce: pokyn děkana PdF MU, pokyny Katedry speciální pedagogiky
Literatura
    povinná literatura
  • ŠEĎOVÁ, Klára a Roman ŠVAŘÍČEK. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost, 2013, roč. 23, č. 4, s. 478-510. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-4-478. Full text info
  • PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Translated by Jan Hendl. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 150 stran. ISBN 9788073673819. info
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. info
  • Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 978-80-246-0139-7. info
    neurčeno
  • SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 254 stran. ISBN 9788073677787. URL info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada, 2007, 265 stran. ISBN 9788024713694. info
  • SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
  • ŠANDEROVÁ, Jadwiga a Alena MILTOVÁ. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách : několik zásad pro začátečníky. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 209 stran. ISBN 9788086429403. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
zkouška (písemný test)
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/dok/rfmgr.pl?fakulta=1441;obdobi=4803;kod=SP7BP_MTO1;furl=%2Fel%2F1441%2Fpodzim2009%2FSP7BP_MTO1%2F
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.