SP7BP_SP1a Specializace 1a Logopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP7BP_SP1a/01: Čt 10:00–13:50 učebna 72, P. Kopečný
Předpoklady
SP7BP_ORLF ORL - Foniatrie &&SOUHLAS
splnění předmětu základy logopedie. Intaktní komunikační schopnost - studentkám a studentům je udělen souhlas se zápisem na základě předložení aktuální zprávy od klinického logopeda/foniatra.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci předmětu bude student/ka ovládat problematiku vědního oboru logopedie, principy komunikace a průběh ontogeneze dětské řeči; bude seznámen/a s přístroji a pomůckami užívanými v logopedické praxi. Osvojí si také poznatky k etiologii, klasifikaci, diagnostice a terapii jednitlivých forem narušené komunikační schopnosti.
Osnova
  • Logopedie, koncepce oboru logopedie, mezioborová spolupráce. Proces lidské komunikace charakteristika, význam, verbální, nonverbální komunikace Ontogeneze dětské řeči, psychologické a společenské faktory vývoje řeči. Pojetí, klasifikace, sypmtomatologie, diagnostika a terapie jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti. Přístroje a pomůcky užívané v logopedické praxi v diagnostice a terapii. Práce s počítačovými programy a pomůckami pro rozvoj komunikační schopnosti.
Literatura
    povinná literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
    neurčeno
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 13 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-120-0. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie - interdisciplinární vědní obor. In VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, s. 106 - 122. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
  • SOVÁK, Miloš. Logopedie : učebnice [Sovák, 1981]. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 460 s. info
Výukové metody
seminář, diskuse ve třídě, výuka je doplněna o práci s počítačovými programy a materiály pro rozvoj komunikační schopnosti
Metody hodnocení
zpracování seminární práce; průběžné testování; písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75 % správných odpovědí); ústní zkouška
Navazující předměty
Informace učitele
Podmínkou ukončení předmětu je správná artikulace všech hlásek.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Studenti zapisují logopedii nebo psychopedii.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/SP7BP_SP1a