SZ3BP_ZVZD Introduction to Health Education

Faculty of Education
Autumn 2019
Extent and Intensity
1/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (lecturer)
PaedDr. Hana Janošková, Ph.D. (lecturer)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (lecturer)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (lecturer)
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Department of Physical Education and Health Education – Faculty of Education
Contact Person: Andrea Špačková
Supplier department: Department of Physical Education and Health Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 58 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
Student interpret basic Health Education conceptions
- Interpret basic biomedicin and psychosocial conceptions
- Motivate fo health support
- Realize health support programmes
Learning outcomes
At the end of this course, students should be able to interpret basic Health Education conceptions.
Syllabus
  • 1.) Health support – approach and definition 2.) Documents – Health 21, RVP ZV 3.) Biomedical domain: aliment, exercise, smoking, first-aid treatment 4.) Psychosocial domain: stressful situations, mental health disorders, drug and alcohol abuse, smoking, eating mental disorders... 5.) Didactic domain: Health support programmes
Literature
  • JANOŠKOVÁ, Hana, Hana ŠERÁKOVÁ and Vladislav MUŽÍK. Zdravotně preventivní pohybové aktivity. Brno: Masarykova univerzita, 2018. Elportál. ISBN 978-80-210-8891-7. epub url info
  • SOPKOVÁ, Monika. Partnerské vztahy (Partner relations). Praha: Metodický portál: Metodický portál VÚP, 2009. ISSN 1802-4785. URL info
  • SOPKOVÁ, Monika. Sexuální výchova v rodině a ve škole (Sex education in family and school). Praha: MediaDIDA s.r.o., 2009, 70 pp. Sexuální výchova – Příručka pro učitele. 1. vydání. ISBN 978-80-87000-29-8. URL URL info
  • SOPKOVÁ, Monika. Začleňování Výchovy ke zdraví do školních vzdělávacích programů na prvním a druhém stupni základních škol a nižších gymnáziích – aktuální šetření (Implementation of Health education to school educational program at first and second level of elementary school and lower grammar schools - actual research). In In KALOKAGATHIE Fórum výchovy ke zdraví XII. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2009. ISBN 978-80-210-4996-3. info
  • HORKÁ, Hana. Škola a zdraví 21. 2008. info
  • HORKÁ, Hana. Škola a výchova ke zdraví (School and health education). 2007. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2006, 311 s. ISBN 8073670593. info
  • MACHOVÁ, Jitka and Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví pro učitele. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2006, 250 s. ISBN 8070447680. info
  • ŘEHULKA, Evžen. Škola a zdraví 21 (School and Health 21). 2005. info
  • TUREK, Bohumil. Výživový stav populace a nutriční rizika. 1. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 2004, 32 s. ISBN 8070712430. info
  • HOLČÍK, Jan. Zdraví 21. Výklad základních pojmů. Úvod do evropské zdravotní strategie. Zdraví pro všechny ve 21. století (Health 21. Definition of main concepts. Introduction to the European health strategy. Health for all in the 21st century.). 1st ed. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2004, 160 pp. ISBN 80-85047-33-0. info
  • TUREK, Bohumil and Jana DOSTÁLOVÁ. Výživa ve stáří. Praha: Ústav zemědělských a potravinářských informací, 2002, 57 s. ISBN 8085120542. info
  • Zdraví 21 : osnova programu Zdraví pro všechny v Evropském regionu Světové zdravotnické organizace. Praha: Světová zdravotnická organizace, 2001, 147 s. ISBN 8085047195. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Zdravá mateřská škola. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 141 s. ISBN 80-7178-048-0. info
Teaching methods
Theoretical principles, videoprogrammes, study hour.
Assessment methods
Written test. If they answer 70% questions correctly, they pass the test.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2019/SZ3BP_ZVZD