PdF:CJc303 Textová lingvistika 1 - Informace o předmětu
CJc303 Textová lingvistika 1
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 6 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJc303/01: Pá 30. 10. 11:00–12:50 učebna 7, Pá 27. 11. 16:00–17:50 učebna 7, Pá 8. 1. 17:00–18:50 učebna 7, I. Kolářová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Předmět předpokládá znalosti lingvistických disciplín zabývajících se současným českým jazykem, především ze syntaxe a stylistiky. Studenti se seznamují s teoretickými poznatky o textové lingvistice.
Po skončení semestru by student měl znát základní terminologii textové syntaxe (struktura textu, navazování a odkazování, koherence a koheze textu, reference, koreference...). - Výstupy z učení
- Předpokládá se, že po skončení semestru by student měl být schopen:
- provést rozbor stavby textu;
- popsat jazykové prostředky textové soudržnosti
- zvolit text a téma práce - komplexního rozboru textu. - Osnova
- 1. Terminologie textové lingvistiky. Text a promluva, věta a výpověď. Text dialogický, text monologický. Text mluvený, text psaný. Komunikace. Komunikační situace.
- 2. Text a kód. Typy kódů. Kódy jazykové a nejazykové. Intertextovost.
- 3. Textová koherence. Prostředky textové koherence. Konektory. Druhy konektorů z hlediska struktury (jednoslovné, víceslovné), z hlediska slovnědruhové platnosti, z hlediska dalších funkcí v textu.
- 4. Koreference a alterace. Jazykové prostředky vytvářející vztahy koreference a alterace.
- 5. Jazykové prostředky vytvářející jiné vztahy sémantické souvislosti.
- 6. Gramatické prostředky textové koherence (syntaktické vztahy a gramatická kongruence).
- 7. Zakotvení textu a textových jednotek v komunikační situaci. Jazykové signály zakotvení textu v komunikační situaci. Kontaktové prostředky a jejich funkce.
- Literatura
- ŠTÍCHA, František a kol. Akademická gramatika spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Academia, 2013, 974 s. ISBN 978-80-200-2205-9. info
- ŠTÍCHA, František a kol. Akademická gramatika spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Academia, 2013, 974 s. ISBN 978-80-200-2205-9. info
- HOFFMANNOVÁ, Jana, Světla ČMEJRKOVÁ, Martin HAVLÍK, Olga MÜLLEROVÁ a Jiří ZEMAN. Styl mediálních dialogů. 1. vyd. Praha: Academia, 2013, 314 s. ISBN 978-80-200-2267-7. info
- KOLÁŘOVÁ, Ivana a Jana HOFFMANNOVÁ. Kombinatorika temporálních konektorů. In Kapitoly z české gramatiky. 1. vyd. Praha: Academia, 2011, s. 1081-1120. Lingvistika. ISBN 978-80-200-1845-8. info
- KOLÁŘOVÁ, Ivana. Základní jevy koreference. In Kapitoly z české gramatiky. 1. vyd. Praha: Academia, 2011, s. 979-1000. Lingvistika. ISBN 978-80-200-1845-8. info
- GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba češtiny. Olomouc: Votobia, 1998, 503 s. ISBN 80-7198-281-4. info
- HRBÁČEK, Josef. Nárys textové syntaxe spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Trizonia, 1994, 134 s. ISBN 80-85573-51-2. info
- Mluvnice češtiny. 3, Skladba. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 746 s. info
- Výukové metody
- - Přednáška spojená s ukázkami konkrétních textů pro prezentaci jevů textové syntaxe
- Samostudium
VÝUKA V SEMESTRU PODZIM 2020 PROBÍHÁ ONLINE V APLIKACI MS TEAMS - VIZ ODKAZ NA WEBOVOU STRÁNKU PŘEDMĚTU. - Metody hodnocení
- Typ výuky: konzultace
Ukončení: zápočet
Předpokladem pro získání zápočtu volba tématu. Student též sdělí práce, která bude v závěru následujícího semestru podmínkou k úspěšnému ukončení předmětu Textová lingvistika II, a k této práci vypracuje krátkou osnovu nebo anotaci doplněnou seznamem literatury.
Možná témata práce:
Analýza textu dle vlastního výběru – možnosti:
a) komplexní analýza;
b) analýza vybraných jevů (např. sledování funkce konektorů, sledování lexikálních prostředků vyjadřujících významovou totožnost/souvislost apod.; sledování tematicko-rematických vztahů v textu apod.; funkce zájmen a zájmenných příslovcí v textu, zvláště mluveném);
c) prostředky členění souvislého textu ze zvolené stylové oblasti (např. členění a stylizace uměleckého textu; prostředky členění textu stylu prostě sdělovacího);
d) syntaktické rysy mluvených projevů z různých stylových oblastí e) prostředky mezitextového navazování a odkazování; výrazy odkazů na „cizí mínění“ apod.;
f) spisovnost a nespisovnost textu;
g) sociologické aspekty jazykové komunikace;
h) psychologické aspekty jazykové komunikace;
Posluchačka/posluchač mohou navrhnout vlastní téma. - Informace učitele
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aedf4323786fa4dd0a29aaeefb0d0b3fa%40thread.tacv2/conversations?groupId=ae3befd4-ed66-4b6d-a79c-604bb83c31f3&tenantId=11904f23-f0db-4cdc-96f7-390bd55fcee8
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/CJc303