CJc303 Textová lingvistika 1

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
9 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJc303/01: Pá 27. 9. 8:00–9:50 učebna 20, Pá 22. 11. 14:00–15:50 učebna 38, Pá 13. 12. 11:00–12:50 učebna 3, I. Kolářová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět předpokládá znalosti lingvistických disciplín zabývajících se současným českým jazykem, především ze syntaxe a stylistiky. Studenti se seznamují s teoretickými poznatky o textové lingvistice.
Po skončení semestru by student měl znát základní terminologii textové syntaxe (struktura textu, navazování a odkazování, koherence a koheze textu, reference, koreference...).
Výstupy z učení
Předpokládá se, že po skončení semestru by student měl být schopen:
- provést rozbor stavby textu;
- popsat jazykové prostředky textové soudržnosti
- zvolit text a téma práce - komplexního rozboru textu.
Osnova
  • 1. Terminologie textové lingvistiky. Text a promluva, věta a výpověď. Text dialogický, text monologický. Text mluvený, text psaný. Komunikace. Komunikační situace.
  • 2. Text a kód. Typy kódů. Kódy jazykové a nejazykové. Intertextovost.
  • 3. Textová koherence. Prostředky textové koherence. Konektory. Druhy konektorů z hlediska struktury (jednoslovné, víceslovné), z hlediska slovnědruhové platnosti, z hlediska dalších funkcí v textu.
  • 4. Koreference a alterace. Jazykové prostředky vytvářející vztahy koreference a alterace.
  • 5. Jazykové prostředky vytvářející jiné vztahy sémantické souvislosti.
  • 6. Gramatické prostředky textové koherence (syntaktické vztahy a gramatická kongruence).
  • 7. Zakotvení textu a textových jednotek v komunikační situaci. Jazykové signály zakotvení textu v komunikační situaci. Kontaktové prostředky a jejich funkce.
Literatura
  • ŠTÍCHA, František a kol. Akademická gramatika spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Academia, 2013, 974 s. ISBN 978-80-200-2205-9. info
  • HOFFMANNOVÁ, Jana, Světla ČMEJRKOVÁ, Martin HAVLÍK, Olga MÜLLEROVÁ a Jiří ZEMAN. Styl mediálních dialogů. 1. vyd. Praha: Academia, 2013, 314 s. ISBN 978-80-200-2267-7. info
  • KOLÁŘOVÁ, Ivana a Jana HOFFMANNOVÁ. Kombinatorika temporálních konektorů. In Kapitoly z české gramatiky. 1. vyd. Praha: Academia, 2011, s. 1081-1120. Lingvistika. ISBN 978-80-200-1845-8. info
  • KOLÁŘOVÁ, Ivana. Základní jevy koreference. In Kapitoly z české gramatiky. 1. vyd. Praha: Academia, 2011, s. 979-1000. Lingvistika. ISBN 978-80-200-1845-8. info
  • GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba češtiny. Olomouc: Votobia, 1998, 503 s. ISBN 80-7198-281-4. info
  • HRBÁČEK, Josef. Nárys textové syntaxe spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Trizonia, 1994, 134 s. ISBN 80-85573-51-2. info
  • Mluvnice češtiny. 3, Skladba. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 746 s. info
Výukové metody
- Přednáška spojená s ukázkami konkrétních textů pro prezentaci jevů textové syntaxe
- Samostudium
- Řízený rozhovor, diskuse vybrané tematiky z textové syntaxe
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace
Ukončení: zápočet
Předpokladem pro získání zápočtu volba tématu. Student též sdělí práce, která bude v závěru následujícího semestru podmínkou k úspěšnému ukončení předmětu Textová lingvistika II, a k této práci vypracuje krátkou osnovu nebo anotaci doplněnou seznamem literatury.
Možná témata práce:
Analýza textu dle vlastního výběru – možnosti:
a) komplexní analýza;
b) analýza vybraných jevů (např. sledování funkce konektorů, sledování lexikálních prostředků vyjadřujících významovou totožnost/souvislost apod.; sledování tematicko-rematických vztahů v textu apod.; funkce zájmen a zájmenných příslovcí v textu, zvláště mluveném);
c) prostředky členění souvislého textu ze zvolené stylové oblasti (např. členění a stylizace uměleckého textu; prostředky členění textu stylu prostě sdělovacího);
d) syntaktické rysy mluvených projevů z různých stylových oblastí e) prostředky mezitextového navazování a odkazování; výrazy odkazů na „cizí mínění“ apod.;
f) spisovnost a nespisovnost textu;
g) sociologické aspekty jazykové komunikace;
h) psychologické aspekty jazykové komunikace;
Posluchačka/posluchač mohou navrhnout vlastní téma.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.