SPDA028 Specialization - wider scientific basis - Education of individuals with hearing impairment 2

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
30/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Final state exam in the field of deaf education and speech therapy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Learning outcomes of the course unit is to acquaint students with the system of counseling: school counseling and school counseling facilities: special education centers, psychological counseling centers, educational care centers.
Personnel occupation, standards of activity.
Counseling for parents and children with disabilities in early age, early intervention, early-day care centers care; early intervention.
Health consultancy, speech therapy outpatient clinics.
Legislative measures to deal with counseling.
Výstupy z učení
A successful graduate is able to:
• Adapt deep knowledge of the specialization
• Combine gained information with other disciplines – speech therapy, psychology and medical fields (otorhinolaryngology, phoniatrics)
• Demonstrate the ability of working with academic and expert literature concerning the specialization domain (including Czech and foreign literature, as well as electronic forms)
• Make use of gained information in order to deliver a summary study
• Write and form a case study according to the specialization domain; and be able to make a full use of knowledge from the specialization and pathopsychology
Osnova
  • Teamwork for comprehensive diagnostic examination of auditory defects and interdisciplinary relationships.
    Classification of defects and hearing disorders.
    Definition of a counseling system for individuals with special educational needs in the Czech Republic.
    Legislative conditions for the provision of advisory services.
    Early Care Centers for children with hearing impairment - Activities and staffing.
    Specially Educational Centers for children with hearing impairment - Activity and Personnel Occupation.
    Pre-occupational and professional preparation of pupils with hearing impairment.
    Support for the employment of people with hearing impairment.
    Professional counseling.
    Hearing impairment in adulthood and in old age.
    Tinnitus.
    Hearing defect and other associated disabilities.
Literatura
  • FITZPATRICK, Elizabeth M. a Suzanne P. DOUCET. Pediatric audiologic rehabilitation : from infancy to adolesence. New York: Thieme, 2013, 225 s. ISBN 9781604066951. info
  • Pediatric audiology casebook. Edited by Jane Reger Madell - Carol Ann Flexer. New York: Thieme, 2011, xvi, 280. ISBN 9781604063844. info
  • NAPIER, Jemina, Rachel MCKEE a Della GOSWELL. Sign language interpreting : theory and practice in Australia and New Zealand. 2nd edition. Sydney: The Federation Press, 2010, xiv, 239. ISBN 9781862877801. info
  • EASTERBROOKS, Susan R. a Ellen L. ESTES. Helping deaf and hard of hearing students to use spoken language : a guide for educators and families. Edited by Mary Ellen Nevins. Thousand Oaks: Corwin Press, 2007, xvii, 205. ISBN 9781412927338. info
  • HUMPHRIES, T a C PADDEN. Inside Deaf Culture. USA: Harvard University Press, 2005. info
  • NAPIER, Jemina. Sign language interpreting : linguistic coping strategies. Coleford: D. McLean, 2002, xvi, 240. ISBN 0946252378. info
Výukové metody
theoretical training and internship, seminar work / reflection
Metody hodnocení
Write up a seminar work on selected topics (15 pages A4), oral exam in theoretical training.
Informace učitele
Zpracování seminární práce/reflexe na některé zvolené téma:
1. Nástroje pro hodnocení sluchového vnímání dětí s postižením sluchu raného věku
2. Budování funkční komunikace u dětí s postižením sluchu - dilema ve výběru adekvátního komunikačního systému.
3. Funkční negramotnost neslyšících - důvody a možnosti řešení. Doporučený rozsah 3 strany A4, podmínka je využití zahraničních zdrojů.

Doporučená literatura
Barvíková, J. (2015) Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: UPOL.
Holmanová, J. (2005) Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 2. vyd. Praha: Septima.
Lejska, M. (2003) Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido.
Roučková, J. (2011) Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením: praktické návody a důležité informace. 2. vyd. Praha: Portál.
Svobodová, K. (1997) Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. 1. vyd. Praha: Septima.
Vágnerová, M. (2004) Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.