SOk118 Social Aspects of Education

Faculty of Education
Autumn 2021
Extent and Intensity
0/1/0. 6 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (lecturer)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Dana Jakubjanská, DiS.
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SOk118/01: Sat 18. 9. 10:00–12:50 učebna 30, Sat 16. 10. 14:00–16:50 učebna 30, Sat 13. 11. 17:00–19:50 učebna 30, Sat 8. 1. 14:00–16:50 učebna 30, L. Gulová, M. Kurowski, F. Trapl
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Náplní předmětu Sociální aspekty výchovy je seznámení se základními sociálně-pedagogickými kategoriemi a paradigmaty. Významnou součástí výuky je také uvědomění si determinace vlastním prostředím ve vztahu k vlastním hodnotám. Studenti/tky dále získají přehled o odborných zdrojích v kontextu VŠ studia. Ve výuce také představíme aktuální témata sociální pedagogiky. V rámci předmětu dojde k představení pestré škály teoretických a praktických dovedností opírajících se o dovednost kritické reflexe, hledání analogií a komparace, schopnost reflektovat edukační jevy v každodenní realitě a vysvětlovat je prostřednictvím dostupných teorií. Vlastní pohled na získané znalosti a dovednosti budou průběžně reflektovány.
Learning outcomes (in Czech)
Po úspěšném ukončení předmětu student/tka bude schopen:
• definovat sociální aspekty výchovy a svá tvrzení podložit odbornými zdroji
• pochopit transdisciplinaritu vychovatelství a zařadit do kontextu mezi další společenskovědní obory.
• orientovat se v odborné literatuře a pracovat s odbornými zdroji.
• charakterizovat význam prostředí pro sebe samotného a reflektovat vlastní hodnotovou orientaci.
• reagovat v základních sociálně-pedagogických situacích, v nichž se výchova odehrává. kriticky zhodnotit objektivní realitu a adekvátně argumentovat, vyhnout se „argumentačním faulům“.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Poznání základních sociálně-pedagogických konceptů a paradigmat, které ovlivňují výchovnou práci vychovatele.
  • 2. Poznání specifik vychovatelství jako pomáhající profese, poznání vlastních motivů ke studiu. Reflexe těchto dvou aspektů (souvislosti, překryvy).
  • 3. Typy prostředí a jejich vliv na výchovu
  • 4. Práce s hodnotami, hodnotové vidění světa, konfrontace s hodnotami druhých.
  • 5. Já versus věda – uvědomění si, jak vzniká mé přesvědčení, na základě čeho formuluji své názory.
Literature
    required literature
  • PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 203 stran. ISBN 9788024734705. URL info
  • NĚMEC, Jiří and Kateřina VLČKOVÁ. Sociální determinanty vzdělávání - Orbis scholae 1/2009 (Orbis Scholae 1/2009: Social determinants of education). Praha: Karolinum, 2009, 156 pp. ISBN 1802-4637. info
  • KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 215 s. ISBN 9788073673833. URL info
  • DOROTÍKOVÁ, Soňa. Filosofie hodnot : problémy lidské existence, poznání a hodnocení. Praha: Univerzita Karlova, 1998, 162 s. ISBN 80-86039-79-X. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika : [věda o edukačních procesech]. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 8071781703. info
    recommended literature
  • GULOVÁ, Lenka. Aplikace mechanismů sociální pedagogiky do sociální a pedagogické práce; praxe a výzkum. první. Brno: MUNIPRESS, 2015, 180 pp. ISBN 978-80-210-8159-8. info
    not specified
  • FREIRE, Paulo. Education for critical consciousness. Sydney: Bloomsbury, 2013, xvii, 145. ISBN 9781780937816. info
  • GULOVÁ, Lenka. Analýza prostředí rozvíjející se společnosti jako východisko pedagogické intervence. ANGOLA 2008–2012 (The Analysis of the Environment of a Developing Society as a Basis for Educational Intervention ANGOLA 2008–2012). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 194 pp. ISBN 978-80-210-6092-0. info
  • BELZ, Horst and Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Translated by Dana Lisá. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, 375 s. ISBN 9788073679309. info
  • KATRŇÁK, Tomáš. Odsouzeni k manuální práci : vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004, 190 s. ISBN 8086429296. info
  • HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele : pomoc pro každý všední den ve škole. Translated by Bohumila Vokáčová-Svatošová - Michael Pípal. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001, 181 s. ISBN 8072900536. info
Teaching methods (in Czech)
přednášky, diskuse, skupinové projekty, prezentace odborníků v oboru, samostudium, četba
Assessment methods (in Czech)
Závěrečná rozprava nad předmětem, splnění seminárního úkolu
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Autumn 2022, Autumn 2023, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2021, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2021/SOk118