SPp511 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence jedinců s tělesným a souběžným postižením více vadami 2

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
75 % účast
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl: Porozumět a umět aplikovat poznatky z oboru pedagogika jedinců s více vadami v praxi. Prohloubit si znalosti z oborů oftalmopedie, psychopedie a somatopedie a spojit si je se znalostmi z psychologie, sociologie a medicínských oborů (neurologie, ortopedie, fyzioterapie, psychiatrie, oftalmologie, ORL foniatrie).
Výstupy z učení
Očekávané vstupy: Student bude schopen pracovat se speciálně pedagogickými metodami (diagnostickými a edukačními) a uplatňovat podpůrná opatření při intervenci osob s těžkým a souběžným postižením více vadami
Osnova
  • 1. Terapie ve speciálně pedagogické péči (ergoterapie, muzikoterapie, arteterapie, animoterrapie - canisterapie, hipoterapie) 2. Symptomatické poruchy řeči u dětí s MO 3. Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením 4. Symptomatické poruchy řeči u dětí s vadami zraku 5. Komunikace osob s těžkým zdravotním postižením (obecná charakteristika, nonverbální způsoby sdělování, další prostředky komunikace) 6. Podpora komunikace (orofaciální stimulace, taktilní podněty, stimulace v předřečové úrovni, raná slova) 7. Alternativní a augmentativní komunikace (volba AAK, referenční předměty, obrázky, fotografie, piktogramy, makaton, VOKS). 8. Stimulace v oblasti komunikace, orofaciální stimulace. 9. Diagnostika školní zralosti a příprava na školu dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami. 10. Charakteristika okruhu jedinců s lékařskou diagnózou autismus 11. Specifika v edukaci žáků s PAS, institucionální vzdělávání, poradenství 12. Komplexní speciálně pedagogická diagnostika u jedinců s autismem 13. Facilitace a uplatnění facilitacích technik (Vojtova metoda, Bobath koncept, ORT, SRT,…) 14. Koncept bazální stimulace. 15. Snoezelen (obsahové zaměření, vybavení, kompenzační a stimulační pomůcky). 16. Komunikace osob se zrakovým postižením (Braillovo písmo – česká sada Braillova písma, pomůcky pro výuku a zápis Braillova písma, výuka Braillova písma u dětí a u osob se získaným postižením zraku, specifika výuky u osob s více vadami). 17. Charakteristika okruhu jedinců s mentálním postižením v kombinaci se zrakovým postižením – specifika edukace, institucionální vzdělávání 18. Zrakové postižení jako součást komplexu více vad (vymezení a variabilita skupiny postižených, etiologie, syndromy, prevalence). 19. Specifika edukačního procesu u žáků se zrakovým postižením, podmínky vzdělávání s rozlišením okruhu jedinců slabozrakých a nevidomých 20. Systém vzdělávání, specifika vzdělávání u žáků se zrakovým postižním a více vadami. 21. Speciálně pedagogická diagnostika u žáků se zrakovým postižením a více vadami (funkční vyšetření zraku, diagnostika ostatních smyslů, diagnostika psychosociální). 22. Metodika aktivního učení Lilli Nielsenové. 23. Kvalita života, specifické potřeby a služby pro handicapované osoby v dospělosti a stáří . 24. Rodina dítěte s postižením (reakce rodičů na postižení, sourozenci postiženého jedince) 25. Postižení jako náročná životní situace – techniky řešení
Literatura
  • ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie : speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015, 222 stran. ISBN 9788024630717. URL info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 186 s. ISBN 978-80-210-6221-4. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 278 stran. ISBN 9788021059306. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. 2.vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5266-6. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 stran. ISBN 9788021045750. info
  • BARTOŇOVÁ, M. a BAZALOVÁ, B. a PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. 2. vyd. Brno : Paido, 2007. 150 s. ISBN 978-80-7315-161-4. 2007. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 125 s. ISBN 9788073151454. info
  • VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER a Marie VÍTKOVÁ. Psychopedie. 3 aktual. a rozšířené vyd. Praha: Parta Praha, 2007, 386 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7320-099-2. info
  • Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Edited by Dagmar Opatřilová. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 292 stran. ISBN 8021039779. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 146 s. ISBN 8021038195. info
  • KVĚTOŇOVÁ, Lea. Oftalmopedie. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 66 s. ISBN 8085931508. info
  • VALENTA, Milan a Olga KREJČÍŘOVÁ. Psychopedie : kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. Vyd. 1. Olomouc: Netopejr, 1997, 193 s. ISBN 8090205798. info
Výukové metody
Konzultace
Metody hodnocení
Písemný test, 30 otázek, 75 % úspěšnost
Informace učitele
Další literatura a požadavky vyučujícího budou vždy na začátku semestru upřesněny.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují studenti somatopedie a oftalmopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022.