PdF:FC5822 Moderní aspekty v pedagogice - Informace o předmětu
FC5822 Moderní aspekty v pedagogice
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 1/1/0. 8 hodin. 3 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC5822/Kombi01: So 23. 9. 14:00–16:50 laboratoř 86, So 21. 10. 8:00–10:50 laboratoř 86, So 16. 12. 18:00–19:50 učebna 6
FC5822/Prez01: Po 8:00–8:50 učebna 3, Po 9:00–9:50 učebna 3, P. Pecina - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Anotace: Předmět pojednává o soudobých aspektech v pedagogice, aktuálních problémech výchovně vzdělávacího procesu na školách, aktuálních problémech pedagogického výzkumu a seznamuje studenty také s inovativními prvky ve výchově a vzdělávání. Cíle: Po absolvování předmětu budou studenti schopni: • Vymezit aktuální témata pedagogické vědy. • Prokázat orientaci v těchto tématech.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu budou studenti schopni vymezit aktuální témata pedagogické vědy a prokázat orientaci v těchto tématech.
- Osnova
- 1. Úvod do problematiky, aktuální témata pedagogiky. 2. Kvalita výuky, aktivita, samostatnost a tvořivost žáků, aktivizující metody výuky. Alternativní výchovné koncepce. 3. Moderní učební pomůcky, didaktická technika ve výuce, s důrazem na práci s interaktivní tabulí. 4. Gender ve škole. 5. Odškolnění společnosti, antiautoritativní pedagogika. 6. Rodina a škola. 7. Státní maturity. 8. Standart kvality profese učitele. Etický kodex učitele. Autorita učitele a nekázeň žáků, kyberšikana. 9. Žáci se specifickými poruchami učení na střední škole. 10. Aktuální problémy pedagogického výzkumu. 11. Digitální kompetence učitele. Konektivismus ve vzdělávání. 12. Shrnutí, opakování, diskuse.
- Literatura
- doporučená literatura
- ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning : učení (se) s digitálními technologiemi. 2. vyd. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2021, 330 s. ISBN 978-80-7676-175-9. URL info
- SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Petr KNECHT. Transdisciplinární didaktika: O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 455 s. Syntézy výzkumu 3. ISBN 978-80-210-8568-8. info
- JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Vladislav MUŽÍK, Josef TRNA, Tomáš JANKO, Veronika LOKAJÍČKOVÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Jindřich LUKAVSKÝ, Jiří SLIACKY, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Simona ŠEBESTOVÁ, Naďa VONDROVÁ a Pavel ZLATNÍČEK. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 434 s. Syntézy výzkumu vzdělávání, Svazek 1. ISBN 978-80-210-8258-8. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8258-2016. Čítárna Munispace info
- PECINA, Pavel a Lucie ZORMANOVÁ. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 147 s. ISBN 9788021048348. info
- PECINA, Pavel. Tvořivost ve vzdělávání žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 99 s. svazek číslo 111. ISBN 978-80-210-4551-4. info
- Výukové metody
- Konzultace, přednáška.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem. K udělení zápočtu je třeba vypracovat zápočtovou práci na téma zadané vyučujícím v rozsahu 4 - 8 stran. Práci je třeba odevzdat elektronicky do odevzdávárny v Informačním systému. Práci je možné vypracovat v programu Word, Power point, případně v jiném vhodném programu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/FC5822