PdF:SMP_Mod9 Family and Communication with - Course Information
SMP_Mod9 Family and Communication with Parents
Faculty of EducationAutumn 2024
- Extent and Intensity
- 0/0/0. Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- Mgr. Kateřina Ingrová (lecturer), Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (deputy)
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (lecturer), Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (deputy)
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Education
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SMP_Mod9/KombiPred01: Fri 1. 11. 9:00–15:50 učebna 24, T. Kohoutek
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Studium k výkonu specializované činnosti – prevence sociálně patologických jevů (programme PdF, C-CV)
- Studies in specialized activities - Prevention of social pathological phenomena (programme PdF, C-CV)
- Course objectives (in Czech)
- Cíle výukového modulu: Seznámit účastníky s důležitými faktory působení rodiny v životě žáka, s formami formalizované i neformální spolupráce školy a rodiny, s psychologickým působeném rodiny a problematickými momenty fungování rodiny, s fenoménem náhradní rodinné péče a poradenskými rámci komunikace s rodinou. Reflexe vlastního pohledu na rodinu, zkušeností v komunikace se zákonnými zástupci žáků.
- Syllabus (in Czech)
- Přehled témat:
- Definice rodiny, historická a kulturní podmíněnost rodiny
- Rodina, její smysl a hlavní funkce. Biologické a kulturní kořeny rodiny, etologické a kulturně antropologické aspekty formování rodiny. Historický vývoj rodiny, rodina v proměnách času, formy rodinného soužití Specifika vývoje české rodiny. Současná podoba rodiny, soudobé trendy. Náhradní rodinná péče.
- Základní sociálně psychologické charakteristiky rodiny
- Rodina jako systém. Vztahy uvnitř rodiny, rodinné interakce, struktura rodiny, rodinná teritorialita. Komunikace v rodině, kritéria funkční rodinné komunikace. Různé rodinné konfigurace, sourozenecké konstelace. Komponenty fungování rodiny, podstatné charakteristiky rodinného systému. Sociální okolí rodiny, rodina a její koncepce sociální reality, hodnotová orientace rodiny v kontextu hodnotového profilu společnosti.
- Rodina a vliv na dítě: rodičovství jako péče, styly rodičovské výchovy
- Rozvoj osobnosti a výchova v rodině. Socializace dítěte, základní dimenze výchovy, výchovné styly a jejich psychologické souvislosti, vliv různých stylů výchovy na vývoj a formování osobnosti dítěte. Význam sebepoznání pro vychovávajícího. Faktory a typy raného citového přilnutí (attachment), rodina a psychosociální potřeby dítěte. Rodina a vliv socioekonomické úrovně na výchovu Socioekonomická úroveň rodiny jako faktor jejího fungování. Kvalita životních podmínek, bytové podmínky a životní styl jako protektivní (popř. rizikové) faktory výchovy v rodině. Socioekonomický status rodiny v kontextu její hodnotové orientace. Specifické zátěžové situace rodiny v souvislosti se socioekonomickými a sociokulturními podmínkami života rodin.
- Kulturní specifika rodin
- Rodiny s odlišným kulturním zázemím. Specifika rodin uprchlíků. Možnosti podpory žáků z kulturně odlišných rodin. Konkrétní znalosti kulturních specifik národnostně menšinových rodin. Krize v životě rodin a rizikové faktory, ovlivňující vývoj dítěte Kritické, ohrožující a zátěžové situace v rodině. Rozvod, rozchod, vážné onemocnění, závislost, úmrtí člena rodiny. Rizikoví rodiče, děti v rizikovém postavení. Psychická deprivace. Podoby násilí v rodině, zanedbávání, týrání a zneužívání dětí. Syndrom CAN. Následky nevhodného (popř. ohrožujícího) způsobu zacházení s dítětem v rodině, problematika posttraumatické stresové poruchy u dětí. Spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí, krizovými centry.
- Specifika rodin dítěte se zdravotním postižením Rodina a nemoc (fyzické onemocnění, psychické porucha), rodina a závislost, dlouhodobě nemocný člen rodiny, rodina s tělesně postiženým dítětem, rodina s mentálně postiženým dítětem. Specifický druh zátěže a specifické krize v rodině se zdravotním postižením.
- Vztahy rodina - žák – škola Problematika různých představ, postojů a očekávání, jejich vyjasňování a sjednocování v zájmu dítěte. Podpora zapojení rodin do života školy. Konsilience, opozice, odpor.
- Komunikace školy a rodiny
- Typy a formy komunikace mezi rodinou a školou, jejich možnosti a meze, problémy a rizika. Přímá a zprostředkovaná komunikace, formalizovaná komunikace: třídní schůzky, tripartity, případové konference. Komunikace o podpůrných opatřeních. Netradiční a inovativní způsoby komunikace školy s rodinou, koncepce školy jako otevřená komunity. Role výchovného poradce ve facilitaci komunikace rodiny a školy.
- Strategie vedení rozhovoru
- Klíčový význam způsobu vedení rozhovoru s klientem, specifika rozhovoru s rodičem (resp. dítětem), časté chyby ve strategii vedení rozhovoru, různé psychoterapeutické přístupy k problematice rozhovoru s klientem (systemický přístup, rogersovské pojetí, psychodynamicky orientované přístupy atd.). Pomoc a kontrola, orientace na kontrakt o požadavcích školy, na potřeby rodiny a dítěte.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on the extent and intensity of the course: 8 + 1.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SMP_Mod9