SP0091 Education for All – Experiences from Practice

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Mgr. Petra Dvořáčková (cvičící)
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 12/12, pouze zareg.: 5/12
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studujícícm příležitost k seznámení s edukačním systémem a podmínkami vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) v zahraničí. Formou projektové práce, stáže a spolupráce se studujícími partnerských univerzit získají studující znalosti ze speciálněpedagogické praxe v zahraničí a posílí své dovednosti/kompetence týmové práce na mezinárodní úrovni.
Předmět Education for All – Experience from Practice je primárně zacílen na spolupráci se zahraničními studujícími partnerských univerzit v průběhu stáží. Záměrem tohoto kurzu je zprostředkovat zahraničním studujícím informace o českém edukačním systému a dále je doprovázet do vybraných škol, v nichž budou absolvovat krátkou stáž. Studující domovské univerzity se tak stanou pro zahraniční studující tutorem. Během stáží (v ČR i zahraničí) dochází k četným reflexím a sdílení a výměně poznatků a zkušeností.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu budou studující schopni:
řádně charakterizovat základní rysy českého edukačního systému a prezentovat je v cizím jazyce;
popsat podmínky vzdělávání žáků v běžné/specializované instituci a popsat příklady efektivní podpory vzdělávání dětí/žáků se SVP v České republice;
efektivně spolupracovat se studujícími partnerských univerzit;
zprostředkovat informace z českého edukačního prostředí v průběhu tutorské stáže.
Osnova
  • Vymezení základních charakteristik edukačního systému v České republice.
  • Charakteristika podmínek vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (základní strategie, organizace institucí v České republice).
  • Asistence zahraničním studujícím při stáží v českých základních školách.
Literatura
  • MITCHELL, David R. What really works in special and inclusive education : using evidence-based teaching strategies. Second edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2014, xvi, 347. ISBN 9780203105313. info
  • HEWARD, William L. Exceptional children : an introduction to special education. Tenth edition. Harlow: Pearson, 2014, ii, 664. ISBN 9781292022024. info
  • HAMMEKEN, Peggy A. The teacher's guide to inclusive education : 750 strategies for success : a guide for all educators. Thousand Oaks: Corwin Press, 2007, vi, 343. ISBN 9781890455101. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Students with intellectual disability in inclusive education settings. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 173 s. ISBN 978-80-210-6817-9. info
Výukové metody
Interaktivní seminář k seznámení s edukačním systémem. Příprava a realizace krátké prezentace ve vztahu k podmínkám vzdělávání v ČR v anglickém jazyce pro zahraniční studující. Tutorská stáž (provázení zahraničních studujících) v průběhu jejich stáží v českých základních školách.
Metody hodnocení
Aktivní účast studujících na interaktivním semináři (20 %).
Příprava a realizace krátké prezentace ve vztahu k podmínkám vzdělávání v ČR v anglickém jazyce (20 %).
Práce v mezinárodním týmu (10 %).
Tutorská stáž – provázení zahraničních studujících v českých školách (50 %).
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
První přípravné setkání:
úterý 24.9. od 14-15h. v uč. 76, Poříčí 31a, budova CVIDOS/knihovna, 4. NP
Účast na tomto setkání je POVINNÁ a DŮLEŽITÁ!!

Tento předmět se skládá ze dvou částí (SP0091, SP0092), je rozdělený do dvou semestrů (podzim, jaro). Podmínkou je absolvování obou částí.
Zápočet za internacionalizaci bude zapsán po splnění druhé části tohoto předmětu (jaro).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SP0091