PdF:SPc022 Strategie podpory v učení a pr - Informace o předmětu
SPc022 Strategie podpory v učení a práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Mgr. Veronika Včelíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Moravčíková (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPc022/KombiSem01: Pá 18. 10. 8:00–11:50 C2 učebna, So 26. 10. 13:00–16:50 C2 učebna, Pá 8. 11. 8:00–11:50 -B13 učebna, V. Vojtová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojit si základní znalosti, intervenční přístupy a strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní školy a prostředí škol pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude mít studující kompetence k vyhodnocování edukačních kontextů specifických potřeb žáků s postižením/znevýhodněním a) na systémové školské úrovni; b) na individuální úrovni žáka. Tato témata bude umět komunikovat a) s rodiči; b) s pedagogy školy, c) se spolužáky.
- Osnova
- 1) Škola jako prostředí učení - systém školy a jeho procesy. 2) Postižení/znevýhodnění jako bariéra ve vzdělávání 3) Učení jako formativní proces - význam vztahů, vazeb, hodnocení, motivace pro učení pro sebevnímání a aspirační cíle v učení 4) Specifikace práce s heterogenní třídou - individualizace, skupinová práce, projektová práce 5) Specifika postižení/znevýhodnění pro učení a naplnění nadání 6) Komunikace pro podporu aktivního učení, inkluze ve třídě 7) Komunikace se sborovnou 8) Komunikace s rodiči 9) Podpůrná opatření v edukačním procesu
- Literatura
- povinná literatura
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona; Lenka DOLEŽALOVÁ; Ilona FIALOVÁ; Radka HORÁKOVÁ; Barbora CHLEBORADOVÁ; Veronika JÁNSKÁ; Petr KACHLÍK; Petr KOPEČNÝ; Michaela KRISTLOVÁ; Štěpánka LAUKOVÁ; Martina MALENOVÁ; Ivana MÁROVÁ; Jiří MARTINEC; Jarmila MÁTLOVÁ; Eva MATULOVÁ; Dagmar OPATŘILOVÁ; Kristýna PIPALOVÁ; Jarmila PIPEKOVÁ; Pavla PITNEROVÁ; Petra RÖDEROVÁ; Dita ŠIMÁČKOVÁ; Dagmar TRCHALÍKOVÁ; Mária VINDIŠOVÁ; Věra VOJTOVÁ a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Tady jsme! Kazuistické studie ve speciální pedagogice - speciální pedagog a jeho role. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 258 s. ISBN 978-80-210-9562-5. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál, 2013, 562 stran. ISBN 9788026203674. info
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Press Muni, 2010, 330 s. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- Výukové metody
- interaktivní přednáška, diskuse v kontextu vlastní pedagogické praxe, skupinová práce, reflexe
- Metody hodnocení
- Typ výuky: konzultace, ukončení zkouškou; písemný test - k úspěšnému absolvování předmětu je nutné 65 % správných odpovědí účast na výuce 50%
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/ucitel/io/seznam?fakulta=1441;obdobi=9464;predmet=1579856;uvodnik=a
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SPc022