SPc022 Strategie podpory v učení a práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Mgr. Veronika Včelíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Moravčíková (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPc022/KombiSem01: Pá 18. 10. 8:00–11:50 C2 učebna, So 26. 10. 13:00–16:50 C2 učebna, Pá 8. 11. 8:00–11:50 -B13 učebna, V. Vojtová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si základní znalosti, intervenční přístupy a strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní školy a prostředí škol pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude mít studující kompetence k vyhodnocování edukačních kontextů specifických potřeb žáků s postižením/znevýhodněním a) na systémové školské úrovni; b) na individuální úrovni žáka. Tato témata bude umět komunikovat a) s rodiči; b) s pedagogy školy, c) se spolužáky.
Osnova
1) Škola jako prostředí učení - systém školy a jeho procesy. 2) Postižení/znevýhodnění jako bariéra ve vzdělávání 3) Učení jako formativní proces - význam vztahů, vazeb, hodnocení, motivace pro učení pro sebevnímání a aspirační cíle v učení 4) Specifikace práce s heterogenní třídou - individualizace, skupinová práce, projektová práce 5) Specifika postižení/znevýhodnění pro učení a naplnění nadání 6) Komunikace pro podporu aktivního učení, inkluze ve třídě 7) Komunikace se sborovnou 8) Komunikace s rodiči 9) Podpůrná opatření v edukačním procesu
Literatura
    povinná literatura
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona; Lenka DOLEŽALOVÁ; Ilona FIALOVÁ; Radka HORÁKOVÁ; Barbora CHLEBORADOVÁ; Veronika JÁNSKÁ; Petr KACHLÍK; Petr KOPEČNÝ; Michaela KRISTLOVÁ; Štěpánka LAUKOVÁ; Martina MALENOVÁ; Ivana MÁROVÁ; Jiří MARTINEC; Jarmila MÁTLOVÁ; Eva MATULOVÁ; Dagmar OPATŘILOVÁ; Kristýna PIPALOVÁ; Jarmila PIPEKOVÁ; Pavla PITNEROVÁ; Petra RÖDEROVÁ; Dita ŠIMÁČKOVÁ; Dagmar TRCHALÍKOVÁ; Mária VINDIŠOVÁ; Věra VOJTOVÁ a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Tady jsme! Kazuistické studie ve speciální pedagogice - speciální pedagog a jeho role. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 258 s. ISBN 978-80-210-9562-5. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál, 2013, 562 stran. ISBN 9788026203674. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Press Muni, 2010, 330 s. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1. info
Výukové metody
interaktivní přednáška, diskuse v kontextu vlastní pedagogické praxe, skupinová práce, reflexe
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace, ukončení zkouškou; písemný test - k úspěšnému absolvování předmětu je nutné 65 % správných odpovědí účast na výuce 50%
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/ucitel/io/seznam?fakulta=1441;obdobi=9464;predmet=1579856;uvodnik=a
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, podzim 2025.