PdF:ZeC102 Physical geography I - Course Information
ZeC102 Physical geography I
Faculty of EducationAutumn 2024
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- Mgr. Veronika Korvasová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Peter Mackovčin, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- Mgr. Peter Mackovčin, Ph.D.
Department of Geography – Faculty of Education
Contact Person: Kateřina Brabcová
Supplier department: Department of Geography – Faculty of Education - Timetable
- Fri 8. 11. 9:00–12:50 učebna 5a, Fri 29. 11. 13:00–16:50 učebna 5a
- Prerequisites (in Czech)
- Elementární středoškolské znalosti o horninovém prostředí, z něhož sestává Země a jednotlivé její vrstvy, vzhledu a tvarech reliéfu, půdy a jejího složení, vertikálního biogeografického gradientu a biomů Země, dále práce s mapou a jejím obsahem.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je představit první tři základní složky fyzickogeografické sféry, a to reliéf a jeho stavbu, půdu a biotu. Studující získají základní vědomosti o horninovém prostředí, typech a tvarech reliéfu, které se k němu vážou, rovněž i vědomosti o půdě a jejím významu pro biogeografii. Předmět se zaměřuje na propojování vztahů mezi jednotlivými složkami, cílí na rozvíjení geografického myšlení. Cílem je také přiblížit možnosti předání základních poznatků žákům na základní škole a provazovat učivo s očekávanými výstupy v RVP ZV.
- Learning outcomes (in Czech)
- Studující používá a na příkladech z vlastního regionu doloží znalost základních pojmů z geomorfologie, pedologie a biogeografie; na příkladech vysvětlí stavbu země a procesy, které probíhají pod zemským povrchem; na příkladech vysvětlí procesy probíhající na povrchu, vznik tvarů reliéfu a charakterizuje jejich typický vzhled; aplikuje znalosti na popis vlastního regionu; vysvětlí rozdíl mezi půdními druhy a půdními typy; zhodnotí půdní pokryv napříč Českem, aplikuje znalosti na vlastní region; doloží na příkladech z vlastního okolí, jak vybrané biogeografické faktory ovlivňují prostředí; na příkladu vlastního regionu prokáže znalosti z vegetační stupňovitosti ČR; prokáže schopnost didakticky transformovat učivo žákům na 2. stupni základní školy; zhodnotí formulaci očekávaných výstupů v RVP ZV a posoudí obsah učebnic ve vztahu k vybranému tematickému celku.
- Syllabus (in Czech)
- Probíraná témata 1. Stavba zemského tělesa, pohyby kontinentů (2h) 2. Zemětřesení; Vulkanické tvary, Fluviální tvary: typy údolí, vývoj říční sítě (2h) 3. Krasové tvary a formy reliéfu; Kryogenní, periglaciální a eolické tvary (2h) 4. Strukturní tvary, Antropogenní tvary (2h) 5. Půdy: hlavní složky a vlastnosti, diagnostické znaky (2h) 6. Klasifikace půd a jejich výskyt v ČR (2h) 7. Hlavní biogeografické pojmy, Základní vlastnosti živé hmoty (2h) 8. Role organismů v prostředí; Vztahy organismů a faktorů prostředí (2h) 9. Biogeografické členění Země, Vegetační stupně ČR (2h) 10. Didaktická transformace vybraných fyzickogeografických poznatků s ohledem na geografické standardy a RVP (2h)
- Literature
- required literature
- DEMEK, Jaromír. Obecná geomorfologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 1987, 476 s. URL info
- CÍLEK Václav, HLADÍK Jiří a kol. Půda život civilizací. Praha: Dokořán, 2021. 253 s. ISBN 80-7675-015-9
- recommended literature
- CHLUPÁČ, Ivo, Rostislav BRZOBOHATÝ, Jiří KOVANDA a Zdeněk STRÁNÍK. Geologická minulost České republiky. Praha: Academia Praha, 2002. 436 s. Ediční číslo 2483. ISBN 978-80-200-0914-0.
- TOMÁŠEK, Milan. Půdy České republiky. 3. vyd. Praha: Česká geologická služba, 2003. 67 s. ISBN 8070756071
- not specified
- HRNČIAROVÁ Tatiana a kol. Atlas krajiny ČR. Praha: MŽP, Průhonice: VÚKOZ, 2010. 332 s. ISBN 978-80-85116-59-5
- Teaching methods (in Czech)
- Kombinace přednášky a individuální (případně skupinové) práce studujících v učebně i v terénu.
- Assessment methods (in Czech)
- Pro získání kolokvia je nezbytné včasné a kvalitní zpracování seminární práce, odevzdání průběžných úkolů, které budou podkladem pro ústní rozpravu na kolokviu. Bude hodnocena kvalita zpracování, odborný obsah, dodržení zásad kartografické tvorby mapy, formální náležitosti a následně odborná úroveň při ústní rozpravě.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 20 hod.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/ZeC102