PdF:SPc110 Logopedie - Informace o předmětu
SPc110 Logopedie
Pedagogická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michaela Plšková (přednášející)
Mgr. Kateřina Richterová (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace podle § 6a odst. 1 písm. b) vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace speciálního pedagoga) a Studium v oblasti speciálně pedagogických věd podle § 2 vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace učitele dětí a žáků se SVP) (program PdF, C-CV)
- Studium k rozšíření odborné kvalifikace k získání kvalifikace speciálního pedagoga (502 hodin) (program PdF, C-25SPODUC)
- Studium k rozšíření odborné kvalifikace k získání odborné kvalifikace speciálního pedagoga a Studium k rozšíření odborné kvalifikace k získání způsobilosti vykonávat speciálněpedagogickou, výchovnou a vzdělávací činnost ve školách a třídách zřízených pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami (program PdF, C-SPODUC)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je problematika studijního a vědního oboru logopedie, seznamuje studující s principy komunikace a průběhem ontogeneze dětské řeči a jazyka. V rámci předmětu budou představeny klíčové poznatky k jednotlivým formám narušené komunikační schopnosti.
- Výstupy z učení
- • orientace v současném pojetí oboru logopedie;
• porozumění problematice komunikace a komunikační schopnosti;;
• základní znalost jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti. - Osnova
- Koncepce oboru logopedie. Mezioborová spolupráce. Historický vývoj logopedie.
- Systém poskytování logopedické intervence v ČR a související legislativa.
- Proces lidské komunikace charakteristika, význam.
- Verbální, nonverbální komunikace.
- Ontogeneze dětské řeči, jazyka a psychomotoriky.
- Psychologické a společenské faktory vývoje řeči a jazyka.
- Anatomie a fyziologie mluvních orgánů.
- Přehled jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti.
- Klasifikace vývojových forem narušené komunikační schopnosti.
- Klasifikace získaných forem narušené komunikační schopnosti.
- Symptomatologie jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti.
- Literatura
- povinná literatura
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- doporučená literatura
- DVOŘÁK, Josef. Logopedický slovník : [terminologický a výkladový]. 1. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 1998, 192 s. info
- Výukové metody
- seminář, diskuze, seminární práce, studium odborné literatury
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen písemným testem. K absolvování předmětu je třeba uspět ze 70 %.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/SPc110