DE1A05 Long 19th century

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
2/2/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
In-person direct teaching
Teacher(s)
doc. Mgr. Marie Koldinská, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Jana Vlčková Musilová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Marie Koldinská, Ph.D.
Department of History – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Supplier department: Department of History – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
DE1A05/KombiPred01: Fri 20. 9. 9:00–16:50 učebna 53, Fri 15. 11. 9:00–16:50 učebna 4, M. Koldinská, J. Vlčková Musilová
DE1A05/PrezOst01: Thu 19:00–19:50 učebna 4, M. Koldinská, J. Vlčková Musilová
DE1A05/PrezOst02: Thu 9:00–9:50 učebna 4, M. Koldinská, J. Vlčková Musilová
DE1A05/PrezPred01: Wed 18:00–18:50 učebna 1, Wed 19:00–19:50 učebna 1, M. Koldinská, J. Vlčková Musilová
DE1A05/PrezSem01: Thu 11:00–11:50 učebna 60, M. Koldinská, J. Vlčková Musilová
DE1A05/PrezSem02: Thu 13:00–13:50 učebna 4, M. Koldinská, J. Vlčková Musilová
Prerequisites
DE1B04 Early Modern Time
Prerequisite is mastery of previous subjects from general and Czech history before 1789.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Student bude schopen aplikovat poznatkový obsah předmětu Dlouhé 19. století v učitelské praxi na základní škole. Posluchač bude schopen vysvětlit a objasnit veškeré složitosti a peripetie vývoje společnosti tzv. "dlouhého 19. století" ve světě a v českých zemích v komplexním pohledu vnitropolitických i zahraničně politických souvislostí. Dokáže charakterizovat základní přeměny starých feudálně stavovských struktur v moderní občanskou společnost a formování novodobého českého národa. Vývoj bude schopen chápat jak v politické oblasti, tak i ve sféře ekonomické i kulturní. Na základě vlastních osvojených poznatků a dovedností povede žáka v učitelské praxi k rozvíjení obdobných dovedností a poznatků na jeho úrovni.
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen osvojená fakta, jejich souvislosti a výklady aplikovat žákům na základní škole. Student je rovněž seznámen s různými typy edukačních situací při osvojování výkladu moderních dějin tak, aby na ně vhodně dokázal reagovat v dějepisné výuce. Posluchač bude schopen vysvětlit a objasnit všechny složitosti a peripetie vývoje společnosti tzv. "dlouhého století" ve světě a v českých zemích, a to v komplexním pohledu vnitropolitických i zahraničně politických souvislostí.
Syllabus
  • 1. The Great French Revolution. 2. Napoleonic Wars. 3. Russia after 1815. 4. Modern Greek national revival. 5. American Civil War. 6. Italian risorgimento. 7. Colonialism of the 19th century. 8. Germany and its united. 9. South Africa and the Boer uprisings. 10. Czech lands during the Napoleonic Wars. 11. National revival. 12. Revolutionary year 1848/1949 in the Czech lands. 13. The Czech question from Palacký to Masaryk. 14. Forming a political system.
Literature
    required literature
  • František Čapka: Dějiny českých zemí 1800-1918. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita 2011. ISBN 78-80-210-5566-7
  • Aleš Skřivan – Václav Drška – František Stellner: Kapitoly z dějin mezinárodních vztahů 1648–1914. Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a politiku 1994. ISBN 80-85241-57-9
  • Jaroslav Vaculík: Obecné dějiny novověku. IV. (1789–1918). 4. vyd. Brno: Masarykova univerzita 2019. ISBN 978-80-210-9272-3
  • Pavel Bělina (ed.): Dějiny zemí Koruny české. II. Od nástupu osvícenství po naši dobu. 10. vyd. Praha: Paseka 2021. ISBN 978-80-7637-213-9
    recommended literature
  • Miroslav Hroch: Na prahu národní existence. Touha a skutečnost. Praha: Mladá fronta 1999. ISBN 80-204-0809-6
  • Michael Rapport: Evropa devatenáctého století. Praha: Vyšehrad 2011. ISBN 978-80-7429-061-9
  • Otto Urban: Česká společnost 1848–1918. Praha: Svoboda 1982.
  • Jan Křen: Dvě století střední Evropy. 2. vyd. Praha: Argo 2019. ISBN 978-80-257-2848-2
Teaching methods
The teaching combines theoretical preparation (lectures) with practical activities. At the seminars, students are motivated to discuss, especially through video presentations, power-point presentations and document analysis.
Assessment methods
Written exam (70 %) and study of two monographs; presentation of relevant theme and 80 % of seminar attendance.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Information on the extent and intensity of the course: 16 hodin.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/DE1A05