PdF:Bi4_EKOP Ecology - Course Information
Bi4_EKOP Ecology
Faculty of EducationSpring 2004
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 2 credit(s). Recommended Type of Completion: zk (examination). Other types of completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Robert Vlk, Ph.D. - Timetable
- Tue 8:30–10:05 učebna 5
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower Secondary School Teacher Training in Biology (programme PdF, M-ZS4)
- Syllabus (in Czech)
- 1. Úvod do problematiky ekologie: obecná ekologie (definice, obsah) x environmentalistika - základní pojmy a termíny; autekologie, demekologie a synekologie 2. Ekologická média a ekologické faktory vnějšího prostředí (členění); ekotop x biotop 3. Ekologická valence a adaptace: divergence a konvergence; ekotyp a poddruh; introdukce, aklimatizace (a domestikace) 4. Ekologické faktory výživy (viz fyziologii rostlin) a potravy; ekologická nika, trofogenní kasty 5. Mezidruhové vztahy: (neutralismus,) protokooperace, komenzalismus, mutualismus (=symbióza), amenzalismus, kompetice, predace, parazitismus (a parazitoidismus) 6. Vnitrodruhové vztahy: reprodukční x nereprodukční skupiny, teritorialita 7. Ekologie populací (demekologie): disperze, denzita, migrace, natalita (fyziologická x ekologická) a mortalita (specifická rychlost vymírání); struktura (poměr pohlaví, věková struktura), růst (nebrzděný: specifická rychlost růstu - r, brzděný únosná kapacita prostředí - K), r- a K- stratégové; oscilace, fluktuace, gradace 8. Společenstva (biocenózy): fytocenózy (viz fytocenologie) x zoocenózy; biotop; biocenotické principy; vertikální stratifikace; komplexní společenctva (zonace a mozaiky); ekoton; periodicita (fenologie), aspekty; sukcese (primární x sekundární), klimax (klimatický x edafický); biomy: hylaea, litoraea, skleraea, silvaea, tajga, tundra, step, poušť (životní formy rostlin ) x orobiomy 9. Vlastnosti biocenóz: kvantitativní (hustota druhů - abundance, produkce - biomasa, dominance), strukturální (presence x absence, frekvence, konstance, faunistická podobnost = druhová identita, diverzita, ekvitabilita), vztahové znaky (fidelita, koordinace) 10. Ekosystém: funkční jednotky (producenti, konzumenti, reducenti), potravní (trofické) řetězce (pyramidy), kumulace, tok energie; homeostáze a stabilita ekosystému; produktivita (tropický deštný les, korálový útes, subboreální moře); produkce (primární a sekundární), biogeochemické cykly (H2O, C, O2, N2, S, P) 11. Podnebí a ekologické faktory ovzduší: makro-, mezo- a mikroklima; záření, světlo, teplota, srážky a vlhkost, cirkulace vzduchu; ekologická pravidla 12. Ekologické faktory vodního prostředí (základy hydrobiologie): moře x stojaté sladké vody: pelagiál (epipelagiál, batypelagiál), bentál (litorál, sublitorál, profundál, abysál); plankton, nekton, bentos; tekoucí vody: krenon, ritron, potamon; reopelagiál, bentál, hyporeál; plankton - drift, bentos, hyporeos) 13. Ekologické faktory půdy (základy pedobiologie): půdotvorné faktory; edafon (=terrikolní organismy), velikostní a ekologické členění zooedafonu, příklady nejdůležitějších zástupců mezofauny a makrofauny, megafauna; detritický potravní (trofický) řetězec
- Assessment methods (in Czech)
- Požadavky k ukončení předmětu: úspěšné absolvování testu (písemná zkouška)
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2004, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2004/Bi4_EKOP