Bi4_EKOP Ecology

Faculty of Education
Spring 2006
Extent and Intensity
1/0/0. 2 credit(s). Recommended Type of Completion: zk (examination). Other types of completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Úvod do problematiky ekologie, ekologická média a ekologické faktory vnějšího prostředí, ekologická valence a adaptace, ekologické faktory výživy, mezidruhové vztahy, vnitrodruhové vztahy, ekologie populací (demekologie), společenstva (biocenózy), vlastnosti biocenóz, ekosystém; podnebí a ekologické faktory ovzduší, ekologické faktory vodního prostředí a ekologické faktory půdy.
Syllabus
  • 1. Úvod do problematiky ekologie: obecná ekologie (definice, obsah) x environmentalistika - základní pojmy a termíny; autekologie, demekologie a synekologie 2. Ekologická média a ekologické faktory vnějšího prostředí (členění); ekotop x biotop 3. Ekologická valence a adaptace: divergence a konvergence; ekotyp a poddruh; introdukce, aklimatizace (a domestikace) 4. Ekologické faktory výživy (viz fyziologii rostlin) a potravy; ekologická nika, trofogenní kasty 5. Mezidruhové vztahy: (neutralismus,) protokooperace, komenzalismus, mutualismus (=symbióza), amenzalismus, kompetice, predace, parazitismus (a parazitoidismus) 6. Vnitrodruhové vztahy: reprodukční x nereprodukční skupiny, teritorialita 7. Ekologie populací (demekologie): disperze, denzita, migrace, natalita (fyziologická x ekologická) a mortalita (specifická rychlost vymírání); struktura (poměr pohlaví, věková struktura), růst (nebrzděný: specifická rychlost růstu - r, brzděný únosná kapacita prostředí - K), r- a K- stratégové; oscilace, fluktuace, gradace 8. Společenstva (biocenózy): fytocenózy (viz fytocenologie) x zoocenózy; biotop; biocenotické principy; vertikální stratifikace; komplexní společenctva (zonace a mozaiky); ekoton; periodicita (fenologie), aspekty; sukcese (primární x sekundární), klimax (klimatický x edafický); biomy: hylaea, litoraea, skleraea, silvaea, tajga, tundra, step, poušť (životní formy rostlin ) x orobiomy 9. Vlastnosti biocenóz: kvantitativní (hustota druhů - abundance, produkce - biomasa, dominance), strukturální (presence x absence, frekvence, konstance, faunistická podobnost = druhová identita, diverzita, ekvitabilita), vztahové znaky (fidelita, koordinace) 10. Ekosystém: funkční jednotky (producenti, konzumenti, reducenti), potravní (trofické) řetězce (pyramidy), kumulace, tok energie; homeostáze a stabilita ekosystému; produktivita (tropický deštný les, korálový útes, subboreální moře); produkce (primární a sekundární), biogeochemické cykly (H2O, C, O2, N2, S, P) 11. Podnebí a ekologické faktory ovzduší: makro-, mezo- a mikroklima; záření, světlo, teplota, srážky a vlhkost, cirkulace vzduchu; ekologická pravidla 12. Ekologické faktory vodního prostředí (základy hydrobiologie): moře x stojaté sladké vody: pelagiál (epipelagiál, batypelagiál), bentál (litorál, sublitorál, profundál, abysál); plankton, nekton, bentos; tekoucí vody: krenon, ritron, potamon; reopelagiál, bentál, hyporeál; plankton - drift, bentos, hyporeos) 13. Ekologické faktory půdy (základy pedobiologie): půdotvorné faktory; edafon (=terrikolní organismy), velikostní a ekologické členění zooedafonu, příklady nejdůležitějších zástupců mezofauny a makrofauny, megafauna; detritický potravní (trofický) řetězec
Assessment methods (in Czech)
Požadavky k ukončení předmětu: úspěšné absolvování testu (písemná zkouška)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2006/Bi4_EKOP