SP4BP_SPE2 Specializace: Etopedie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2005
Rozsah
0/6/0. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Út 8:30–11:50 centrum
Předpoklady
Absolvování předmětu SP4BP_SPE1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Edukace jedinců s poruchami emocí a chování v mezinárodním kontextu. Osobnost jedince s poruchami emocí a chování, vedení případu, rozvoj kompetencí pro podporu osobnosti dítěte s rizikem a poruchami emocí a chování. Projektová práce - posilování identity, sociální interakce.
Osnova
  • Specifika vzdělávání jedinců s poruchami chování. Principy a zásady resocializace srovnání ČR a zahraničí. Systém školských a pomáhajících zařízení pro žáky s problémy, s poruchami chování. Osobnost jedince s poruchami chování, osobnost speciálního pedagoga-etopeda. Probace a mediace ve vztahu k sekundární a terciarní prevenci v etopedii. Komunikace s odborníky z pomáhajících profesí, s partnery ze sociálního mikroprostředí. Projekt vedení případu strategie konstrukce a realizace projektu, praktická cvičení.
Literatura
  • Psychologie. Edited by Rita L. Atkinsonová. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, xxiii, 751. ISBN 80-7178-640-3. info
  • ČERNÍKOVÁ, Vratislava. Sociální ochrana. 1. vyd. Praha, ČR: Policejní akademie ČR, 1996, 156 s. učební text. ISBN 80-85981-36-X. info
Informace učitele
ELLIOTT,J; PLACE, M: Dítě v nesnázích, 1.vyd.,Havlíčkův Brod: Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0 Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4 HEIDBRINK, H: Psychologie morálního vývoje, 1. Vyd. Praha, Portál,1997, ISBN 80-7178-154-1 HRABAL, V., MAN, F., PAVELKOVÁ, J.: Psychologické otázky motivace ve škole. 1.vyd.,Praha: SPN, 1989, ISBN 80-85498-18-9 KOMÁRIK, E. Pedagogika emocionálne a sociálne narušených. 1.vyd. Bratislava: Vydavatelství UK, 1998. ISBN 80-223-1289-4 KOLÁŘ, M.: Bolest šikanování, 1.vyd. Praha: Portál s.r.o., 2001. ISBN 80-7178-513-X KOLÁŘ, M.: Skrytý svět šikanování ve školách, 1.vyd. Praha: Portál s.r.o., 1997. ISBN 80-7178-123-1 KRATOCHVÍL, S: Základy psychoterapie, 4.vyd. Praha: Portál s.r.o., 2002. ISBN 80-7178-657-8 LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. 1. vyd. Praha: Portál s.r.o., 1999. ISBN 80-7178-205-X MATOUŠEK, O.: Mládež a delikvence, 1.vyd.,Praha, portál,1998, ISBN 80-7187-226-2 MONATOVÁ, L.: Úsilí o řešení poruch chování, in: Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska, 1.vyd., Brno,1996, Paido, ISBN 80-85931-20-6 MÜLPACHR, P.: Patologické závislosti, in: Pipeková, J.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. 1.vyd. Brno: Paido, 1998, ISBN 80-85931-65-6 MŠMT: NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE, Bílá kniha, 2. Verze, Praha: 2000. NOVOTNÁ, M., KREMLIČKOVÁ, M.: Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele, 1. vyd. Praha: SPN, 1997. ISBN 80-95937-60-3 PAVLOVSKÝ A KOLEKTIV: Soudní psychiatrie a psychologie, 1.vyd. Havlíčkův Brod: Grada, 2001, ISBN 80-247-0181-2 POKORNÁ, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. 1. vyd. Praha: Portál s.r.o., 1997. ISBN 80-7178-135-5 PROCHÁZKOVÁ, M.: Uvedení do etopedie, in: Pipeková, J.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. 1.vyd. Brno: Paido, 1998, ISBN 80-85931-65-6 PRŮCHA, J.: Moderní pedagogika, 3. vyd. Praha: Portál s.r.o. 2001. ISBN 80-7178-579-2 PROCHÁZKOVÁ, M.: Sociální pedagogika, in: Pipeková, J, Vítková, M.: Sociálně pedagogické aspekty ve speciální pedagogice, 1.vyd.., Brno, 1996, Paido, ISBN 80-85931-27-3 STUCHLÍKOVÁ, I.: Základy psychologie emocí, 1.vyd., Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-553-9 SPOUSTA, V.: Speciálně pedagogická diagnostika etopedická, 2.vyd., Brno: MU 1995, ISBN 80-210-1261-7 TRAIN, A.: Specifické poruchy chování a pozornosti, 1.vyd., Praha: Portál s.r.o 1997., ISBN 80-7178-161-2 VÁGNEROVÁ, M.: Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2001a. ISBN 80-246- 0015-3 VÁGNEROVÁ, M.: Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8 ZVOLSKÝ, P. a kol. Speciální psychiatrie. Praha: UK, 1997 Vyhláška č. 127/1997 Sb. č.127 o speciálních školách a speciálních mateřských školách ze dne 7. května 1997. Sbírka zákonů č.127/1997, s. 2440, částka 44. Vyhláška č. 291/1991 Sb. o základní škole ze dne 14. června 1991, Sbírka zákonů č.291/1991, s. 1243, částka 53 VYHLÁŠKA č. 334 ze dne 22. září 2003,kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních Zákon o rodině a související předpisy sociálně-právní ochrany dětí, ÚZ, Ostrava, Sagit, číslo 666, 2001 Zákon ČNR č.76/1978 Sb. o školských zařízeních ve znění pozdějších předpisů. Legislativa školy. Brno: MP-SOFT s.r.o., 1998. Zákon č. 218/2003 Sb. o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů ze dne 25. června 2003
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti směru etopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.