SP4BP_ROGR Development of Graphomotor Skills

Faculty of Education
Spring 2006
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Pojmy motorika, psychomotorika, hrubá motorika, jemná motorika, motorický vývoj v předškolním věku, percepčně motorický vývoj grafické činnosti, diagnostika jako základ pro intervenci, příčiny grafomotorických poruch, rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky, grafomotorika a děti levoruké, využití terapií pro rozvoj grafomotoriky, preventivní a nápravná cvičení.
Syllabus (in Czech)
1. Úvod do studia: - Teoretická východiska pro rozvoj grafomotoriky: vymezení pojmů motorika, psychomotorika, hrubá motorika, jemná motorika - Motorický vývoj v předškolním věku - Percepčně motorický vývoj grafické činnosti 2. Diagnostika jako základ pro intervenci: - Sed a držení těla - Diagnostika jemné motoriky - Diagnostika grafomotoriky 3. Možné příčiny grafomotorických poruch - poruchy ve vývoji grafomotoriky - popis symptomů a nápadností u různých syndromů - možné nápadnosti při poruše grafomotoriky - kritéria pro pozorování dovedností 4. Podpora rozvoje jemné motoriky a grafomotoriky - Fáze průběhu grafomotoriky - Metoda Dobrého startu - Metoda Heyrovské - Metoda Looseové 5. Grafomotorika a děti levoruké - Jak poznáme leváctví - Co je to ambidextrie - Metodické pokyny pro leváky - Výhody a dary levorukosti 6. Využití dramaterapie pro uvolnění - Co je dramaterapie - Cíle dramaterapie - Improvizace - Emocionální pantomima - Skupinová nálada 7. Ergoterapie jako součást podpory rozvoje grafomotoriky - Co je to ergoterapie - Metody ergoterapie - Příklady využití (senzomotorika) 8. Prvky arteterapie jako stimulace a motivace - Základní informace o arteterapii - Arteterapie a jedinci se speciálním potřebami - Výhody a nevýhody tematicky zaměřené tvorby - Postup při tematicky zaměřené tvorbě 9. Preventivní a nápravná cvičení jemné motoriky - Příklady masáže rukou - Uvolnění a rozcvičení motoriky horních končetin - Prstová cvičení - Hmatová stimulace - Využití kompenzačních pomůcek 10. Využití psychomotoriky - Psychomotorika, cíl, úkoly - Prostředky a metody práce - Předmětová oblast, herní činnosti 11. Exkurze do speciálního zařízení - Speciální mateřská škola pro tělesně postižené Kociánka (dle možností) - Speciální škola pro žáky s více vadami (dle možností) 12. Ukončení semináře: - prezentace seminární práce - zápočet
Literature
  • VALENTA, Milan. Dramaterapie. Vyd. 2., v nakl. Portál 1. Praha: Portál, 2001, 150 s. ISBN 80-7178-586-5. info
  • LOOSEOVÁ, Antje Catrin and Nicole PIEKERTOVÁ. Grafomotorika pro děti předškolního věku :cvičení pro děti ve věku od 4 do 8 let. Edited by Gudrun Dienerová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 166 s. ISBN 80-7178-540-7. info
  • SZABOVÁ, Magdaléna. Preventivní a nápravná cvičení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 143 s. ISBN 80-7178-504-0. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2007.
  • Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2006/SP4BP_ROGR