SZ2BP_DiZS Úvod do didaktiky ZŠ

Pedagogická fakulta
jaro 2006
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ2BP_DiZS/01: St 10:15–11:00 učebna 50
SZ2BP_DiZS/02: St 11:05–11:50 učebna 50
SZ2BP_DiZS/03: St 12:00–12:45 učebna 50
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Úvod do studia didaktiky základní školy. Základní pojmy.
Literatura
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2005, 141 s. Škola v praxi, svazek 3. ISBN 80-86633-33-0. info
  • Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 80-7178-772-8. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání dostupné např. http://www.vup.cz nebo http://www.rvp.cz/sekce/51.
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál 2004. 380 s. ISBN 80-7178-978-X.
Metody hodnocení
PÍSEMNÁ nebo ÚSTNÍ ZKOUŠKA. OTÁZKY : 1.Výchova, vzdělávání,vyučování; pedagogika, didaktika, školní didaktika. 2.Vzdělávání:charakteristika, formy vzdělávání, klasifikace ISCED. 3.Vzdělání:charakteristika, druhy vzdělání. 4.Vyučování (výuka) charakteristika. Učení, druhy učení.Vyučování a učení. 5.Vědomosti, druhy, proces osvojování vědomostí a jeho řízení. Dovednosti, druhy dovedností, proces osvojování a jeho řízení. Postoje a kompetence. 6.Historický přehled koncepcí vyučování. 7.Obsah vyučování, kurikulum. 8. Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha), Standard základního vzdělávání, Vzdělávací program základní škola. Stručná charakteristika uvedených dokumentů, jejich vztah. 9.Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (dále jen RVP ZV) - stručná charakteristika tohoto dokumentu, systém kurikulárních dokumentů. 10.Cíle základního vzdělávání stanovené RVP ZV. 11.Klíčové kompetence stanovené RVP ZV. 12.Vzdělávací oblasti stanovené RVP ZV. 13.Doplňující vzdělávací obory a průřezová témata stanovené RVP ZV. 14.Didaktické principy (zásady). Principy klasické; principy moderní didaktiky. 15.Pedagogická komunikace. Verbální a neverbální komunikace. 16.Otázka,její funkce, vlastnosti, typy otázek, technika kladení otázek. 17.Typy výuky. 18.Metody výuky - charakteristika, celkový přehled. 19.Metody slovní - charakteristika, rozdělení. 20.Metody názorné a pracovní - charakteristika, rozdělení. 21.Hodnocení, klasifikace - cíl, principy, atmosféra, účel. Klasifikace a slovní hodnocení. 22.Základní jednotka výuky (vyučovací hodina, struktura, fáze, typy). 23.Práce žáků ve skupinách, skupiny homogenní a heterogenní, specifika jejich práce. Diferenciace, individualizace a kooperace ve výuce. 24.Učebnice - funkce, druhy, práce s učebnicí. 25.Učební pomůcky - celkový přehled, funkce, zásady používání. POJMY: aktivita (jako pedagogický pojem), algoritmus, audiovizuální metoda, autodidakce, brainstorming, cíl vyučování (výuky), cvičebnice, cvičení, čítanka, čtenářská gramotnost, demonstrace, dialog, didaktická hra, didaktická informace, didaktický program, didaktický test, didaktický text, didaktika obecná, d. oborová, d. školní, dílna (workshop), dovednost, e-learning, elektronické učebnice, encyklopedismus ve vzdělávání, evropská dimenze ve vzdělávání, hypertext, individuální přístup, inovace ve vzdělávání, instruktáž, klima školy, k. třídy, kmenové (základní) učivo, kompetence, k. klíčové, k. žáka, komunikace neverbální, verbální, konstruktivismus (v didaktice), kurikulum, k. formální, k. neformální, k. skryté; k. zamýšlené, k. realizované, k. dosažené, mezipředmětové vztahy, myšlenkové mapy, naivní teorie dítěte (miskoncepce), nápodoba, opakování (v pedagogickém významu), otázka, PISA, portfolio, psychodidaktika, skupina heterogenní, homogenní, škola alternativní, inkluzivní, inovativní, taxonomie cílů B. S. Blooma, taxonomie úloh D. Tollingerové, učebnice, učební osnovy, učební plán, učební pomůcka, učební úloha, učení, u. autentické, u. bezděčné, u. činnostní, u. intencionální, u. kooperativní, u. mechanické, u. motorické, u. sociální, u. verbální, učitelovo pojetí výuky, učivo, vědomost, výklad, vyučovací metoda, vyučování, v. bilingvní (bilingvální), v. blokové, v. diferencované, v. frontální, v. integrované, v. rozšířené, v. skupinové, v. týmové, vzdělání, v. materiální, v. formativní; v. humanitní, v. reálné; v. všeobecné, v. odborné, vzdělávací program, vzdělávání, v. formální, v. informální, v. neformální, znalost deklarativní, kontextová, procedurální, zpětná vazba, zkušenost (jako pedagogický pojem).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2007.