SP4BP_ZSP5 Introduction to Special Education 5 - teaching Peiople with Behavioral Disorders

Faculty of Education
Spring 2008
Extent and Intensity
0/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Timetable
Thu 18:00–19:40 učebna 35
Prerequisites
Introduction to Education of mentally handicapped
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Education of Children with Emotional and Behavioral disorders. Introduction to the subject.
Syllabus (in Czech)
  • Předmět oboru. Postavení oboru v systému spec. ped. Etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých stupňů poruch chování. Změny v pojetí oboru v kontextu biopsychosociálního modelu postižení. Socializace dítěte s dispozicí k poruchám emocí a chování. Systém speciálních zařízení pro jedince s poruchami chování.
Literature
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální (Integrative special education. Integration of school and social.). 2nd ed. Brno: Paido Brno, 2004, 463 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly etopedie I., Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. (Education of children with behavioral disorders - I. chapter; Approaches in Education). 1.vyd. Brno: MU v Brně, 2004, 94 pp. Učebnice. ISBN 80-210-3532-3. info
  • MATOUŠEK, Oldřich and Andrea KROFTOVÁ. Mládež a delikvence : [možné příčiny, současná sktruktura, programy prevence kriminality mládeže]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2003, 340 s. ISBN 80-7178-771-X. info
Assessment methods (in Czech)
Písemná seminární práce - 1. Vývoj vztahu k autoritě z bidromálního pohledu, 2. Vývoj motivace z biodromálního pohledu 3. Přístupy k řešení problematiky kázně v historickém kontextu Zkouška - proběhne formou testu. Do klasifikace se zahrnují hodnocení seminárních prací a testu.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/SP4BP_ZSP5