ZS1BP_LILT Interpretace literárních textů

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_LILT/01: Po 11:35–12:20 učebna 6, J. Zítková
ZS1BP_LILT/02: Po 12:30–13:15 učebna 6, J. Zítková
ZS1BP_LILT/03: Po 14:20–15:05 učebna 11, J. Zítková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zaměřuje na interpretaci jako stěžejní metodu práce s uměleckými texty. Na teoretický výklad - interpretace literárněvědná a literárněvýchovná, vztahy mezi nimi - navazují praktické ukázky komplexních i parciálních (literárněvýchovných) interpretačních postupů s texty různých žánrů literatury pro děti a mládež. Důraz je kladen na samostatné interpretační myšlení podpořené znalostí literárněteoretické terminologie, na problémovu a komunikační podstatu interpretace. (Zvládnutí komplexních interpretačních postupů je předpokladem pro další práci s uměleckým textem v didaktice literární výchovy.)
Osnova
  • 1. Pojem interpretace v historických i aktuálních souvislostech. 2. Interpretace literárněvědná a literárněvýchovná (postupy komplexní a parciální). 3. Pojetí interpretace ve vztahu ke struktuře textu - celek textu a jeho prvky, vztahy, funkce. 3. Specifičnost interpretačních postupů, jedinečnost uměleckých textů. 4. Komplexní interpretační postupy při práci s prozaickými žánry (pohádka lidová a autorská, příběhová próza, pověst, bajka,próza s přírodní tematikou,dobrodružná próza) 5. Komplexní interpretační postupy při práci s poezií (lyrika, epika). 6. Interpretace a kritické myšlení.
Literatura
  • VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 95 s. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 80-7082-364-X. info
  • OBERT, Viliam. Práca s literárnym textom pre deti a mládež. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1985, 132 s. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Ukončení: zápočet Požadavky na ukončení: Seminární práce (písemná interpretační analýza prozaického a básnického textu), znalost základní sekundární literatury a aktivní účast ve výuce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015.