PdF:ZS1BP_LILT Interpretace lit. textů - Informace o předmětu
ZS1BP_LILT Interpretace literárních textů
Pedagogická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BP_LILT/01: Út 13:25–14:10 učebna 41, J. Zítková
ZS1BP_LILT/02: Út 17:05–17:50 učebna 53, J. Zítková
ZS1BP_LILT/03: Čt 10:40–11:25 učebna 6, J. Zítková - Předpoklady
- ZS1BP_LLM2 Literatura pro mládež 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět se zaměřuje na interpretaci jako stěžejní metodu práce s uměleckými texty. Po jeho absolvování student bude schopen vysvětlit základní teorii - podstatu interpretace literárněvědné a literárněvýchovné a vztahy mezi nimi. Dále si student osvojí základní možnosti komplexních i parciálních (literárněvýchovných) interpretačních postupů. Důraz je kladen na problémovou a komunikační podstatu interpretace. (Zvládnutí komplexních interpretačních postupů je předpokladem pro další práci s uměleckým textem v didaktice literární výchovy.)
- Osnova
- 1. Pojem interpretace v historických i aktuálních souvislostech. 2. Interpretace literárněvědná a literárněvýchovná (postupy komplexní a parciální). Základní proměny literárněvědných přístupů k literárnímu dílu, současná východiska didaktických interpretačních postupů. 3. Pojetí interpretace ve vztahu ke struktuře textu - celek textu a jeho prvky, vztahy, funkce. Tematická, kompoziční a jazyková rovina textů. 4. Specifičnost interpretačních postupů, jedinečnost uměleckých textů. 5. Komplexní interpretační postupy při práci s prozaickými žánry (pohádka lidová a autorská, příběhová próza, pověst, bajka,próza s přírodní tematikou,dobrodružná próza) 6. Komplexní interpretační postupy při práci s poezií (lyrika, epika). 7. Interpretace a kritické myšlení. Těžiště seminářů je v přímé práci s vybranými texty literatury pro děti a mládež.
- Literatura
- PAVERA, Libor a František VŠETIČKA. Lexikon literárních pojmů. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 422 s. ISBN 80-7182-124-1. info
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Průvodce literárním dílem : výkladový slovník základních pojmů literární teorie. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2002, 355 s. ISBN 8073190206. info
- VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 95 s. info
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 80-7082-364-X. info
- BRUKNER, Josef a Jiří FILIP. Poetický slovník. Vyd. 2., upravené, v Mladé. Praha: Mladá fronta, 1997, 364 s. ISBN 8020406506. info
- OBERT, Viliam. Práca s literárnym textom pre deti a mládež. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1985, 132 s. info
- Výukové metody
- Typ výuky: seminář. Metody: Teoretická příprava, diskusní metody, analýza textu.
- Metody hodnocení
- Ukončení: zápočet Požadavek k ukončení předmětu a hodnocení: 1. Aktivní účast ve výuce. 2. Zpracování písemné práce - komplexní interpretační analýzy dvou uměleckých textů (prozaického a básnického, výběr ze zadané nabídky textů pro děti a mládež) z hlediska jejich základních složek (tematické, kompoziční, jazykové) doplněné náměty na interpretaci didaktickou (otázky, úkoly).
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2012/ZS1BP_LILT