SPLBK_LIN2 Specialization: Speech TherapyIntervention in Individuals with Speech and Communication Disorders 2

Faculty of Education
Spring 2009
Extent and Intensity
0/0/40. 20 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (lecturer)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
absolvování Specializace Logopedická intervence u jedinců s narušenou komunikační schopností 1
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The student will know the problematics of the speech therapy intervention, aims of the therapy of the disordered communication, methods, techniques and strategies, therapies, principles, forms, tools and materials used in therapy, therapy of the disordered development of speech, childs speech therapy, therapy of the developmental dysphasia, therapy of childs aphasia.
Syllabus
  • The speech therapy intervention: aims, methods, techniques and strategies of the therapy of the disordered communication, principles, forms, tools and materials used. Th therapy of the disordered development of speech, childs speech therapy. The therapy of the developmental dysphasia. The therapy of childs aphasia.
Literature
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
  • LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 386 s. ISBN 8071789615. info
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
  • HOLMANOVÁ, Jitka. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 2. vyd. Praha: Septima, 2005, 93 s. ISBN 8072162136. info
  • ŠVECOVÁ, Lea. Raná péče o těžce zrakově postižené děti (Early care of children with heavy sight defects). Olomouc: PdF UP, 1997, 90 pp. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie (Speech Therapy). 1st ed. Praha: Grada publishing, 2006, 229 pp. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
  • Raná péče u dětí se zdravotním postižením : kapitoly 9, 10, 11, 12, 13. Edited by Anna Berná, Translated by Rudolf Volejník. [Praha]: Středisko rané péče, 1997, 117 s. info
  • Vývinová dysfázia :špecificky narušený vývin reči. Edited by Marína Mikulajová - Iris Rafajdusová. 1. vyd. Bratislava: Marína Mikulajová a Iris Rafajusová, 1993, 288 s. ISBN 80-900445-0-6. info
  • BOČKOVÁ, Barbora. Vývojová dysfázie z pohledu francouzské logopedické praxe (Dysphasia from the French point of view). In BARTOŇOVÁ, Miroslava and Marie VÍTKOVÁ. Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. 1st ed. Brno: Paido, 2007, p. 67-77, 10 pp. ISBN 978-80-7315-150-8. info
Assessment methods
final test, oral exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
General note: Sudenti zapisují pouze jednu specializaci.
Information on the extent and intensity of the course: 40 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2019, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2009, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2009/SPLBK_LIN2