SPLBK_SPLS Speech and Hearing Impairment Diagnostics in Special Education

Faculty of Education
Spring 2009
Extent and Intensity
0/0/16. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Lenka Hricová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (lecturer)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
Předmět je vyučován v rámci studijního programu - speciální pedagogika - komunikační techniky.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The student will acquire basic konwledge of the diagnostic of disordered communication ability and hearing impairment. The student will be oriented in the problematics of diagnostics process - the methods used in the diagnostics of disordered communication ability especially of younger age. The student will know the methods used in the diagnostics of hearing impairment too.
Syllabus
  • Methods of diagnostics of disordered communication ability. Methods of diagnostics of hearing impairment. Interprofessional cooperation. Tests, methods and instruments uesd in the diagnosticts process.
Literature
  • BEDNÁŘOVÁ, Jiřina and Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Illustrated by Richard Šmarda. Vydání 1. Brno: Computer Press, 2007, iv, 212. ISBN 9788025118290. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2006, p. 243-281. ISBN 80-210-3977-9. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina and Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka : správný vývoj řeči dítěte. Illustrated by Eva Kolbábková. Brno: MC nakladatelství, 2003, 125 s. info
  • LEJSKA, Mojmír, Zdeněk KABELKA and Radan HAVLÍK. Diagnostika a léčba těžce sluchově postižených nejmenších dětí. Otolaryng a Phoniatr /Prague/. 2002, vol. 51, No 2, p. 100-108. info
  • MONATOVÁ, Lili. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000, 92 s. ISBN 8085931869. info
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
  • MOJŽÍŠEK, Lubomír, Lili MONATOVÁ and Miroslav KOŘÍNEK. Teoretické otázky pedagogické diagnostiky. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 161 s. URL info
Assessment methods
1. Casuistry of the child with disordered communication ability. 2. Casuistry of the child with hearing impairment. 3. Written test. 4. Oral exam.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
General note: Studenti zapisují pouze jednu specializaci.
Information on the extent and intensity of the course: 16 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Autumn 2018, Autumn 2019, autumn 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2009, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2009/SPLBK_SPLS