MSBK_TMH Game in the Life of a Child 1 - Theory and methodology of games

Faculty of Education
Spring 2013
Extent and Intensity
0/0/.7. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Department of Primary Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Supplier department: Department of Primary Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
MSBK_TMH/OS01: Fri 22. 2. 7:30–9:10 učebna 20, Fri 19. 4. 13:55–15:35 učebna 36, Fri 10. 5. 13:55–15:35 učebna 32, Fri 24. 5. 9:20–11:00 učebna 35, Z. Syslová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of this course, the student will be able to: understand and explain the meaning of the game for pre-school child’s development;
use the information about game to planning his further development;
create the game portfolio;
present reasoned (argument coherent, rational) decisions related to planning directed activities based on knowledge of the patterns and characteristics of the game;
interpret the game theory;
Syllabus
  • Definition of the term the game.
  • Theory of the game.
  • Meaning and function of the game.
  • Patterns of the game.
  • Characteristic features of the game.
  • Use the game for pedagogical diagnostics.
  • The toy.
  • Examples of the game (aim, target group, needs (equipments), didactics, way of implementation, use, possible outcomes.
Literature
  • KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi : význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 184 s. ISBN 8024708523. info
  • NĚMEC, Jiří. Od prožívání k požitkářství (Through the Experiencing to the Self-indulgence). 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 111 pp. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-006-9. info
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte :[tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 137 s. ISBN 80-7178-693-4. info
  • BRIERLEY, John. 7 prvních let života rozhoduje :[nové poznatky o vývoji mozku a výchova dítěte]. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 111 s. ISBN 80-7178-109-6. info
  • CAIATI, Maria, Angelika MÜLLER and Světlana DELAČ. Volná hra :zkušenosti a náměty. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 106 s. ISBN 80-7178-011-1. info
  • OPRAVILOVÁ, Eva. Dítě si hraje a poznává svět : metodika rozvíjení poznání dětí v mateřské škole. 1. vyd. Praha: SPN, 1988, 179 s. : i. info
  • JIRÁSEK, Jaroslav, Eva VANČUROVÁ and Miluše HAVLÍNOVÁ. Hrajeme si doopravdy. 1. vyd. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1983, 114 s. info
  • SEVEROVÁ, Marie. Hry v raném dětství. Praha: Academia, 1982, 211 s. : i. info
  • MIŠURCOVÁ, Věra, Jiří FIŠER and Viktor FIXL. Hra a hračka v životě dítěte. 1. vydání. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 143 stran. URL info
  • MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Encyklopedie her : 1000 her v tělocvičně, na hřišti, na louce, ve městě, v terénu, v místnosti. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1973, 242 s. URL info
  • HUIZINGA, J. Homo ludens : o původu kultury ve hře. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1971, 226 s. info
Teaching methods
Hands-on training, presentation, class discussions, homeworks
Assessment methods
Seminar work
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Spring 2012, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2013, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2013/MSBK_TMH