ZS1BP_PES1 Praktikum z pěstitelství 1

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Pavel Tesař (pomocník)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_PES1/01: každou lichou středu 10:15–11:55 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, H. Jedličková
ZS1BP_PES1/02: každou lichou středu 8:25–10:05 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, H. Jedličková
ZS1BP_PES1/03: každou sudou středu 11:10–12:50 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, H. Jedličková
ZS1BP_PES1/04: každou sudou středu 9:20–11:00 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, H. Jedličková
Předpoklady
Studenti jsou povinni zkontrolovat si platnost očkování proti tetanu, nosit vhodné oblečení a obuv pro výuku v terénu a realizaci praktických činností na zahradě. K procvičování základních pojmů a dovedností doporučujeme volitelné předměty.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:;
- porozumět a vysvětlit: integraci mezi základními poznatky z biologie, ekologie, valeologie, aplikované biologie - pěstitelství,(biotopy ČR, biologické hospodaření, permakultura, biologie pro „Zelenou školu“ aj.), jejichž pochopení vyžaduje integrované znalosti pro výuku dle RVP ZV.
- vytvořit skupinový projekt "Integrovaná tématická výuka" - vytvořit seminární skupinovou práci "Záhon - bio pěstování" - předložit portfolio prací z praktických cvičení;
- na základě nabytých znalostí odvozovat i neznámé souvislosti ze základních poznatků věd aplikované biologie k pochopení základních zákonitostí existence života na Zemi a významu těchto znalostí pro život a zdraví člověka, přírody a společnosti i pro praktické využití v osobním životě, pro základní vzdělávání, pro TUŽ a UR.
Předmět je součástí souboru povinných předmětů programu „Biologie pro život a zdraví“. V teoretické rovině navazuje na přednáškový cyklus “Integrovaný vědní základ - IVZ” jako další fáze "Dynamického modelu zkušenostního učení". V environmentálním vzdělávání studentů Učitelství pro 1. st. koresponduje s obsahovou náplní předmětu Praktikum ekologické výchovy a Základy biologie člověka a zdravovědy. Programový cíl spočívá nejen v aplikaci znalostí, praktických činností a dovedností, v orientaci na základních biotopech, v globálním pohledu na přírodu a v ověření možností pozitivního aktivního působení vzdělaného člověka na přírodu, ale také v získávání asistentských zkušeností při práci s žáky na vlastních napěstovaných „BIO-záhonech“ při realizaci „výukových programů“ v terénu školní zahrady. Obsahem předmětu (princip heuristické výuky a sebereflexního ověřování znalostí v terénu) je : A,Studenti si praktickými činnostmi v podmínkách "biotopů školní zahrady" (období jaro, léto) ověří, a tím propojí a upevní teoretické poznatky z IVZ, z neživé přírody (především z geologie, mineralogie, pedologie) a z živé přírody (především z botaniky, zoologie a pěstitelství v souvislosti s meteorologií a fenologií. B, Studenti pravidelným fenologickým pozorováním procvičí pozorování proměn přírody (jaro, léto) a základních přírodnin v biotopech Evropy v souvislosti se změnami meteorologickými. C, Studenti při přímé práci s žáky v terénu získají zkušenosti, které jsou důležité k rozvíjení kompetencí žáků v základním vzdělávání. D,Studenti se v průběhu semestru postupně dostávají do role asistenta pedagoga. Ve "Hře na školství" si při práci s žáky prakticky ověřují zásady TUŽ a získávají zkušenosti i didaktické, které by měly vést ke kladnému postoji osobnosti studenta - budoucího učitele pro udržitelnost. Hlavní náplní cvičení je činnostní potenciál – další fáze Dynamického modelu zkušenostního učení v programu „Biologie pro život a zdraví“ v Terénním středisku „Kejbaly“: Studenti ve formě skupinové práce, na základě vlastního fenologického pozorování a kalendáře přírody ve „studentské zahradě“, naplánují, připraví a zrealizují pěstování modelových rostlin na kombinovaných záhonech s permakulturními prvky metodou biologického pěstování. Tím si připraví prostředí pro vlastní alternativní asistentskou praxi s žáky v terénu: nácvik praktických pěstitelských činností na zahradě, integrovanou výuku na vlastní výstavě „Barevný podzim“.
Osnova
  • 1.Založení, realizace, vyhodnocení agrotechnického pokusu pěstování „zdravé zeleniny“, okrasných a léčivých rostlin metodou biologického pěstování na kombinovaném záhonu na školní zahradě: - ověřování zvládnutí praktických činností a návyků i teorie pro terénní práci s žáky - nácvik skupinové práce, metodická struktura pro vzdělávání v terénu - přímá práce studentů s žáky v terénu (alternativní formy asistentské ped. praxe). 2. Vedení a využití kalendáře přírody (zaměření na rostliny). 3. Význam praktických činností žáků v terénu – jaro, léto, pro pochopení základních podmínek života, souvislosti mezi zdravou přírodou a zdravím člověka. 4. Pokojové rostliny na ZŠ ovlivňující pozitivně zdraví ve školách - pěstování jaro, léto. 5. Poznávání a pozorování organismů - proměny přírody v biotopech ČR – jaro, léto. 6. Realizace výukového programu – skupinová práce s žáky ve specializovaném prostředí (Biotopy „Kejbal“, včetně biotopové zahrady, ZOO Brno, MZM Brno, centrum EV aj.)
Literatura
    doporučená literatura
  • JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 6. rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2003, 574 s. ISBN 8071821594. info
  • DOSTÁLEK, Petr. Česká biozahrada. Olomouc: Fontana, 2000, 184 s. ISBN 808617946X. info
  • VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
    neurčeno
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : pracovní verze pro potřeby pilotních škol. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2002, 142 s. info
  • HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století (Moderní přístup k člověku v procesu výchovy). Duha. Brno: Moravská zemská knihovna, 2000, roč. 14, č. 1, s. 2-10. ISSN 0862-1985. info
  • OPLETAL, Lubomír a Jan VOLÁK. Rostliny pro zdraví. Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 1. Praha: Aventinum, 1999, 176 s. ISBN 8071510742. info
  • NOORDHUIS, Klaas T. Zahrada po celý rok. Translated by Miroslav Volf. 1. vyd. Praha: Rebo Productions, 1994, 479 s. : i. ISBN 80-85815-10-9. info
Výukové metody
EUR, terénní cvičení na fakultní zahradě, diskuse, skupinový projekt
Metody hodnocení
Diskuse v hodině, skupinové projekty, domácí úkoly. Předmět je zakončen kolokviem. Podmínkou získání je aktivní účast na cvičení (80%), realizace a odevzdání písemné dokumentace ze dvou částí skupinové práce ("Záhon", "Výukový program" - včeteně sebereflexního hodnocení po realizaci)a úspěšné splnění zápočtového testu. Součástí zápočtového testu je ověření aplikace znalostí z pěstitelství do praxe, poznávání rostlin modelových pro ZŠ, fenologická pozorování na modelových biotopech. Závěrečný písemný test se skládá obvykle z 20 otázek hodnocených 100 body.K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 75 bodů. Nedoporučujeme studentům realizovat zápočet na podzim, museli by zajistit péči o seminární práci "Záhon" přes letní období!
Navazující předměty
Informace učitele
Z časových důvodů přesunů studentů byla kontaktní výuka v kampusu MU v Bohunicích na pracovišti "Kejbaly" snížena na minimum a doplněna o skupinovou samostatnou práci, která má dvě části:pěstitelskou a biologickou. Výuka je realizována v blocích 2 hod. za 14 dnů, aby nebyla porušena kontinuita pozorování přírody ve fenologických fázích. K procvičování pojmů, poznávání přírodnin a přípravě skupinové práce doporučujeme volitelné předměty   From time to transfer students were taught in contact     MU Campus Bohunice in the workplace "Kejbaly" reduced to a minimum and supplemented by individual work group, which has two parts: the production and biodiversity. The education is divided into blocks of   2 hours for 14 days, not to interfere with the continuity of observation of nature in the phenological stages.   The practice of concepts, knowledge of nature and preparation for group work, we recommend elective course
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.