SPKDC_SP Special Education

Faculty of Education
Spring 2015
Extent and Intensity
0/0/12. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable
Sat 14. 3. 7:30–14:40 B410 učebna
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
získání základních vědomostí o současném pojetí speciální pedagogiky a jejím postavení v systému věd,
základní terminologie, kategorie, metody a diagnostika ve speciální pedagogice,
inkluzivní vzdělávání, legislativa,
RVP pro základní vzdělávání,
klasifikace jednotlivých poruch a vad, etiologie,
přehled speciálních škol a školských zařízení, pedagogicko-psychologické poradenské služby.
Syllabus (in Czech)
Speciální pedagogika - terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy.
Inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Legislativa, RVP pro předškolní a základní vzdělávání.
Rodina s dítětem se zdravotním postižením.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby ve škole, školní poradenská pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, speciálněpedagogická centra, střediska výchovné péče.
Speciálněpedagogická diagnostika – pojem, předmět, cíle, metody, terminologie.
Mentální postižení – charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, demence, Downův syndrom.
Poruchy autistického spektra – charakteristika, etiologie, možnosti vzdělávání.
Tělesné postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.
Mozková obrna jako kombinované postižení
Zrakové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.
Komunikace s žáky se zrakovým postižením.
Sluchové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.
Sluchová protetika, kochleární implantát, komunikace s žáky se sluchovým postižením.
Žáci s hluchoslepotou.
Narušená komunikační schopnost – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání.
Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů a jejich využití.
Specifické poruchy učení a chování – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.
Reedukace specifických poruch učení.
Poruchy chování – charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení.
Žáci se sociálním znevýhodněním.
Žáci nadaní a nadprůměrně nadaní.
Terapie ve speciálněpedagogické péči – hipoterapie, canisterapie, muzikoterapie, arteterapie, ergoterapie, dramaterapie.
Literature
    required literature
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky (Chapters from Special Education). 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 pp. ISBN 978-80-7315-198-0. info
Assessment methods
on-line test
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Spring 2015, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2015/SPKDC_SP