DCJDR_ETF Edukační teorie a filozofie jazyka

Faculty of Education
Spring 2017
Extent and Intensity
2/0. 7 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Institute for Research in School Education – Specialized Units – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in School Education – Specialized Units – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je seznámit doktorandy se základními pojmy filozofie jazyka, dále seznámit je se základními filozoficko-teoretickými východisky ve vztahu k jazyku - 1) neopozitivisticko-transcendentální, 2) hermeneuticko - pragmatistický. Získané znalosti student aplikují na vlastní výzkumný projekt a podle výsledků jeho analýzy projekt racionalizují.
Syllabus (in Czech)
  • Filozofie jako nutná „rovina souvislostí. Vztah filozofie a jazyka. Moderní filozofické přístupy k jazyku. Neopozitivistický – transcendentální – Wittgenstein I, N. Chomsky, S. Kriepke. Hermeneuticko–pragmatistický – G. H. Mead, D. Davidson, Wittgenstein II.
Literature
    recommended literature
  • ŠÍP, Radim and Martina HRDÁ. Komunikace a integrace žáků s odlišným mateřským jazykem – změna pohledu (Communication and integration of pupils with a different mother tongue – Change of view´). In Jiří Němec (ed.). Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie. 1st ed. Brno: Paido, 2012, p. 115-140, 25 pp. Sociálně pedagogický výzkum. ISBN 978-80-7315-224-6. info
  • WITTGENSTEIN, Ludwig. Filosofická zkoumání. Translated by Jiří Pechar. 2., upr. vyd. Praha: Filosofia, 1998, 294 s. ISBN 80-7007-103-6. info
  • CHOMSKY, Noam. Perspektivy moci : úvahy o povaze člověka a společenského řádu. Translated by Miloš Calda. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998, 323 s. ISBN 8071844918. info
Teaching methods
lectures, discussion
Assessment methods
Credit
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught once in two years.
The course is taught: every other week.
The course is also listed under the following terms Spring 2015, Spring 2019, Spring 2021.
  • Enrolment Statistics (Spring 2017, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2017/DCJDR_ETF