JLKDR_1001 Educational Theory and Philosophy of Language

Faculty of Education
Spring 2018
Extent and Intensity
1/0/0. 10 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Petra Rozbořilová
Supplier department: Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je seznámit doktorandy se základními pojmy filozofie jazyka, dále seznámit je se základními filozoficko-teoretickými východisky ve vztahu k jazyku - 1) neopozitivisticko-transcendentální, 2) hermeneuticko - pragmatistický. Získané znalosti student aplikují na vlastní výzkumný projekt a podle výsledků jeho analýzy projekt racionalizují.
Syllabus (in Czech)
  • Filozofie jako nutná „rovina souvislostí. Vztah filozofie a jazyka. Moderní filozofické přístupy k jazyku. Neopozitivistický – transcendentální – Wittgenstein I, N. Chomsky, S. Kriepke. Hermeneuticko–pragmatistický – G. H. Mead, D. Davidson, Wittgenstein II.
Literature
    recommended literature
  • ŠÍP, Radim and Martina HRDÁ. Komunikace a integrace žáků s odlišným mateřským jazykem – změna pohledu (Communication and integration of pupils with a different mother tongue – Change of view´). In Jiří Němec (ed.). Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie. 1st ed. Brno: Paido, 2012, p. 115-140, 25 pp. Sociálně pedagogický výzkum. ISBN 978-80-7315-224-6. info
  • WITTGENSTEIN, Ludwig. Filosofická zkoumání. Translated by Jiří Pechar. 2., upr. vyd. Praha: Filosofia, 1998, 294 s. ISBN 80-7007-103-6. info
  • CHOMSKY, Noam. Perspektivy moci : úvahy o povaze člověka a společenského řádu. Translated by Miloš Calda. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998, 323 s. ISBN 8071844918. info
Teaching methods
lectures, discussion
Assessment methods
Credit
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2017, Autumn 2017, Autumn 2018, Spring 2019, Autumn 2019, Spring 2020, autumn 2020, Spring 2021, Autumn 2021, Spring 2022, Autumn 2022, Spring 2023, Autumn 2023, Spring 2024, Autumn 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2018, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2018/JLKDR_1001