PdF:SPDR_VZSU Hearing Impairments - Course Information
SPDR_VZSU Specialisation - Hearing Impairments
Faculty of EducationSpring 2018
- Extent and Intensity
- 30/0. 10 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Prerequisites (in Czech)
- absolvování státní závěrečné zkoušky ze surdopedie
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives
- The student will know the problematics of the diagnostic and the speech therapy, of the communication process and the speech development; application of the systems of alternative and augmentative communication. The student will learn about the etiology, symptomatolgy, classification, diagnostic and therapeutical process of the communication disabilities; psychological peculiarities of people with hearing disabilities, principles and work methods, technical aids, development of vocabulary, development of reading skills, lipreading, finger spelling, conditions and acoustic aspects of speech, modulation factors, reeducation of hearing and speech of children and adults with hearing disorders.
- Syllabus
- Communication process,verbal and nonverbal communication; ontogeny of the speech, influence of the psychological and social factors; the concept, classification, symptomalotogy, diagnostic and methods of the therapy of particular forms of the communication disabilities. the utilization of the supports, aids and instruments in speech therapy practice; hearing disorders, classification, tinnitus, psychological peculiarities of people with hearing disabilities, instruments and aid, various ways of commmunication, early intervention, educational proces of hearing impaired children.
- Literature
- KRAHULCOVÁ, Beáta. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996, 218 s. ISBN 8071842397. info
- KLENKOVÁ, Jiřina and Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (Education of Pupils with Impaired Communication Ability. Education of Pupils with Educational Needs). 1st ed. Brno: Paido, 2008, 143 pp. ISBN 978-80-7315-167-6. info
- SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 78 s. ISBN 807183226X. info
- LUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 74 s. ISBN 80-7183-225-1. info
- SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. II. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 78 s. ISBN 80-7183-226-X. info
- LUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2001, 78 s. ISBN 80-7183-256-1. info
- HOUDKOVÁ, Zuzana. Sluchové postižení u dětí - komplexní péče. Vydání 1. V Praze: Triton, 2005, 117 stran. ISBN 8072546236. info
- PULDA, Miloš. Včasná sluchově-řečová výchova malých sluchově postižených dětí. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 57 s. ISBN 8021027991. info
- PULDA, Miloš. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1992, 143 s. ISBN 8021004762. info
- PULDA, Miloš. Sluchová výchova u sluchově postižených dětí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 104 s. ISBN 8021020776. info
- PULDA, Miloš. Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 69 s. ISBN 802102481X. info
- PULDA, Miloš and Mojmír LEJSKA. Jak žít se sluchovou vadou. In Jak žít se sluchovou vadou. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1996, 78 pp. info
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení : úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 9788026200840. info
- Teaching methods
- theoretical training and internship
- Assessment methods
- Processing seminar work on selected topics (15 pages A4), oral exam in theoretical training.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
- Enrolment Statistics (Spring 2018, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2018/SPDR_VZSU